Klacht FreeStyleLibre.nl: falende sensoren en de onterechte afwijzing tot vervanging

T. Benthem

Vandaag heb ik een probleem laten registreren betreffende het falen van de sensor. Dit is nu 3 keer op rij, binnen 2 maanden, dat er zoiets optreedt. In dit geval begon mijn sensor 14 november 22:45 met meldingen betreffende extreem te lage waarde, 2,8. Ik heb direct mijn bloedwaarde getest met jullie bloedsuiker meter. Deze gaf 4.6 aan, een verschil wat bij jullie in de 2 voorgaande meldingen nog als niet ernstig genoeg wordt aangegeven voor vervanging. Door deze ervaring heb ik verder geen handelingen ondernomen afgezien van dat ik een klein beetje heb gegeten. Met in het hoofd dat de verschillen binnen deze marges zouden blijven. Vanaf dat moment bleef de sensor lage waarden aangeven die op 1 na, meting 02:24, allen onder de 3,9 ergo de gevaren zone. om 12:14 gaf de sensor een foutmelding (meldingsnummer 373). Gelieve het over 10 minuten weer te proberen. Bij een volgende meting gaf hij eindelijk weer een waarde, 2,9 met een neergaande trend. Raar omdat ik de het laatste uur gegeten had en geen insuline had gebruikt. Nogmaals bloedwaarde en die gaf 17,9 aan dus die had die maaltijd wel degelijk gemerkt. Belangrijk hierbij is dat dit buiten proportie afwijkt van 2.9. Kortom, sensor nog steeds kapot. Hierna kwam de foutmelding 373 weer terug bij de pogingen waarna ik hem vervangen heb. De nieuwe sensor gaf daarna weer meer betrouwbare waardes die ik gewend was, ondanks dat deze soms een verschil vertoond van meer dan 2. In 2 voorgaande meldingen betreffende falende sensoren is aangegeven dat waardeverschillen van meer dan 2 niet altijd als grond gezien wordt de sensor te vervangen.
Ik heb deze klacht telefonisch bij jullie aangemeld ter vervanging van de betreffende sensor maar ik kreeg te horen dat de laatste melding van een waarde, die genoemde 2.9, tussen de eerste en laatste 373 foutmelding de tijdspanne doorbroken heeft die blijkbaar gehanteerd wordt ter bepaling van vervanging.
Dit is hier in mijn ogen een belachelijke conclusie. Het kan niet dat een melding met een sensor waarde van 2.9 en een bloedwaarde van 17.9 gezien wordt als rede om aan te geven dat er op dat moment niks met de sensor aan de hand is. Komt er nog bij dat de afwijkende waarden al op 24 november begonnen en dus al meer dan 13 uur aan de gang was, kortom een tijdspanne die lang genoeg moet zijn om deze sensor gewoon zoals de ernst afdwingt kosteloos vervangen moet worden.

Sensor kosteloos vervangen. 2 sensoren die in eerdere meldingen zijn afgewezen ook kosteloos vervangen. Betere en meer klantgerichte afhandeling klantenservice bij volgende voorvallen in deze. Excuses voor de ontstane stress aan mijn kant wat mijn diabetes weer ontregeld heeft.
Freestyle Libre heeft niks van zich laten horen

T. Benthem
    Nog steeds geen reactie van Freestyle Libre. Zelfs niet voor ontvangst

Ook een klacht indienen over FreeStyleLibre.nl?