Klacht Gabbag: Print op waterdichte rugzak blijkt kwetsbaar, waardoor de rugzak heel snel lelijk werd

E. van den Berg

We hebben onze zoon op 5 december een waterdichte 'Original Gabbag' rugzak met een leuke oranje print gegeven van het merk Gabbag. We dachten hem hiermee een duurzaam cadeau te geven waar hij nog jaren plezier van te hebben, zeker gezien de claims op de website zoals 'slijtvaste, oersterke buitenstof', 'perfect te gebruiken als schoolrugzak' en ''gegarandeerd oersterk'. Tot onze verbazing zagen we binnen twee weken al witte beschadigingen op de print. Dit hebben we meteen bij de fabrikant, waar we de rugzak rechtstreeks bij gekocht hebben, gemeld, inclusief een foto van de rugzak. De fabrikant ontkent dat er een probleem is met de kwaliteit en zegt dat dit door het gebruik komt. Wij vinden dat we mogen verwachten dat een rugzak door normaal gebruik een redelijke termijn mee mag gaan, en dat een print die zo bepalend is voor het uiterlijk van deze rugzak slijtvast is. We hebben de fabrikant daarom gevraagd om de tas te repareren of vervangen, maar dat willen ze alleen doen als wij voor de reparatie betalen en dat willen we niet aangezien het materiaal ondeugdelijk is, dat is niet onze fout. De bewijslast ligt in dit geval aan hun kant, niet aan die van ons! We hebben ze daarna gevraagd om ons geld terug te geven, aangezien de tas niet aan onze verwachtingen voldoet. Ook daar gaan ze helaas niet op in. We hebben heel goede ervaringen met andere waterdichte tassen met print (die wel tegen een stootje kunnen), de claim van deze fabrikant dat vergelijkbare merken hetzelfde probleem hebben vind ik dan ook onzin. Een kleine vier maanden na aankoop ziet de tas er echt niet meer uit, onze zoon loopt voor schut. We gaan een andere tas voor hem kopen, graag roep ik de fabrikant op om onze klacht alsnog fatsoenlijk af te handelen.

Ik wil dat Gabbag de rugzak aan ons vergoedt, zodat we het geld kunnen gebruiken om een duurzame rugzak voor onze zoon te kopen die wel geschikt is voor normaal gebruik.

Bijlagen

Gabbag
    Geachte mevrouw Van den Berg,

Nogmaals dank voor uw bericht. We blijven het vervelend vinden dat de rugzak beschadigd is geraakt. Helaas is deze beschadiging wel veroorzaakt door eigen toedoen. U heeft zelf aangegeven dat uw zoon met zijn tas langs een muur is gekomen waardoor de print is beschadigd. Gelukkig heeft deze actie er niet toe geleid dat de tas zijn functie van waterdichtheid heeft verloren. Derhalve is het product niet ondeugdelijk geworden.

Ik kan niets anders aangeven dat wij de tas niet kosteloos kunnen vervangen of dat u uw geld terugkrijgt. Immers, op het moment dat u met uw auto onverhoopt langs een muur schaaft, en hierdoor een beschadiging aan de lak optreedt, u toch ook niet verwacht dat de garagehouder u een nieuwe auto geeft of restitutie van uw aankoopbedrag. U heeft hierin toch ook een eigen verantwoordelijkheid.

Ons aanbod zoals eerder gedaan, blijft uiteraard staan. Hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

E. van den Berg
Volgens Gabbag is mijn zoon met de tas langs een muur gelopen, dit heb ik echter nooit gezegd. Ze hebben dat zelf als mogelijke oorzaak gegeven. Ik heb in reactie daarop alleen gezegd dat, ook als dat per ongeluk zou gebeuren, ik zou verwachten dat de print daartegen bestand zou zijn. Ik heb dus nooit gezegd dat dit daadwerkelijk het geval is. De oorzaak van het probleem wordt dus ten onrechte bij ons neergelegd. De print is kwetsbaar en wordt door normaal gebruik als schoolrugzak beschadigd. De tas is niet geschikt voor het beoogde doel, want als je hem even ergens tegenaan zet (deze tas blijft niet rechtop staan) dan beschadigt de print. Hij voldoet hierdoor niet aan de verwachtingen die we als consument op basis van de claims op de website hadden mogen hebben. Oersterk en slijtvaste tassen moeten toch ergens tegenaan gezet kunnen worden! Ik vraag Gabbag nogmaals om een redelijke oplossing, in plaats van de kosten en de schuld meteen bij ons als consument neer te leggen.

Ook een klacht indienen over Gabbag?