Klacht Gazelle: Claim over scheur in velg achterwiel ten onrechte afgewezen

J. Hamers

k heb in juni 2017 een Gazelle Orange C7 HMB gekocht. Afgelopen maart heb ik de fiets naar mijn dealer gebracht voor onderhoud en omdat er een slag in het achterwiel bleek te zitten. Enkele dagen later werd ik door de dealer gebeld met de mededeling dat er in de velg van het achterwiel een zodanige scheur zat dat het gehele wiel moest worden vervangen. Op mijn verzoek heeft de dealer een claim ingediend bij Gazelle (nr. RMA 01024181) die is afgewezen. M.i. is dat niet terecht. M.i. voldeed het achterwiel geenszins aan de eisen die je daarvan bij normaal gebruik van mag verwachten. Ik weeg 87 kg en gebruik mijn fiets vrijwel uitsluitend voor woon- werkverkeer en hij staat zowel thuis als op m'n werk overdekt. Bij zulk gebruik mag je redelijkerwijs verwachten dat een achterwiel langer meegaat dan nu het geval is geweest. Het product voldeed dus niet wat je daarvan bij normaal gebruik van mocht verwachten.

Het lijkt me redelijk dat de kosten van het achterwiel (219 euro) volledig worden vergoed omdat het in het geheel niet heeft voldaan aan hetgeen je daarvan bij normaal gebruik van mag verwachten. Het demonteren en monteren van het achterwiel komen voor mijn rekening omdat dat toch moest gebeuren vanwege het vervangen van de achterband.

J. Hamers
    Dit is een wel heel formalistische manier van afdoen van mijn klacht. Ik heb mijn fiets altijd aantoonbaar goed laten onderhouden, nog daargelaten dat dat niets te maken heeft met het al binnen 3 jaar scheuren van een velg. Ik vind het vreemd om het leveren van een slecht product af te schuiven op de dealer. Hoewel juridisch juist, had ik gehoopt en eigenlijk ook verwacht dat Gazelle haar verantwoordelijkheid zou nemen voor het leveren van een product dat zo duidelijk niet voldoet aan hetgeen je daarvan redelijkerwijs mag verwachten.

Ook een klacht indienen over Gazelle?