Klacht Gazelle: Gazelle e-bike gaat er vandoor bij lopen met fiets.

sad Niet opgelost
Jaap5531

Mijn e-bike Gazelle Grenoble C7+ van een half jaar oud gaat er vandoor als ik er mee loop. De dealer heeft geprobeerd het op te lossen maar dit is niet gelukt. Ook heeft hij contact gehad met Gazelle maar die zeggen dat je dan elke keer de trapondersteuning moet uitzetten (no-assist). Dit staat niet in de handleiding en het is 6 maanden goed gegaan.
Dus elke keer dat ik bij een verkeerslicht stop en een halve meter loop om het knop van het verkeerslicht in te drukken moet ik eerst de trapondersteuning uitzetten. omdat anders de de fiets er vandoor gaat. De e-bike voldoet hierdoor niet aan de eisen van het nationale wegenverkeersreglement. De motor mag alleen als trapondersteuning dienen, d.w.z. hij mag alleen “helpen” als de gebruiker van de fiets zelf op de pedalen trapt.

Er voor zorgen dat de motor niet vanzelf aangaat bij lopen, zodat ik weerveilig kan fietsen.

Omdat ik een verminderde spierkracht heb kon Ik op een fiets met middenmotor niet vanwege de krachtsensor niet fietsen en heb na een goed advies van de dealer gekozen voor een fiets met voorwielmotor. Nu kan ik niet veilig!
Als ik dit geweten had zou ik deze fiets nooit gekocht hebben.

Jaap5531
    Jammer dat Gazelle niet reageert. Dan moet ik het maar via de rechtsbijstandverzekering regelen.
    Gazelle
    Geachte heer Bekker. Onze excuses voor de late reactie. Het feit dat uw fiets vooruit schiet bij het lopen heeft te maken met het feit dat de pedalen van de fiets draaien en daardoor een seintje geven aan de motor om ondersteuning te bieden. Uw Gazelle specialist moet uw fiets afstellen zodat de pedalen tijdens het lopen niet meedraaien. Moet u langere stukken lopen met de fiets aan de hand? Dan kan via de controller de zogenaamde walk assist ingeschakeld worden zodat de motor een beperkte ondersteuning biedt. Hierdoor is het minder zwaar om de fiets mee te nemen aan de hand.
    Klantenservice Gazelle

Jaap5531
Uw Gazelle specialist moet uw fiets afstellen zodat de pedalen tijdens het lopen niet meedraaien. De Gazelle dealer heeft juist contact gehad met Gazelle en er was geen oplossing. Gezegd werd dat tijdens lopen met de fiets de trapondersteuning maar uitgeschakeld moet worden. Dit is geen oplossing van het probleem. De e-bike voldoet niet aan de eisen van het wegenverkeersreglement en dus ben ik in overtreding. Dus toch maar naar de rechtsbijstand.

Ook een klacht indienen over Gazelle?