Opgelost door Geas Energiewacht: Geas ontbind eigenhandig het onderhoudscontract van defect huurtoestel en wil niet vervangen

content Opgelost
Michael Hendriksen

28 mei 2014 heb ik een (tussen)woning gekocht en een huurtoestel wat aanwezig is die eigendom is van Geas overgenomen. Zoals in de brief staat aangegeven zouden de voordelen van deze huurovereenkomst zijn: gratis verhelpen van storingen, geen voorrijkosten, geen arbeidsloon, geen hoge aanschafkosten, onderdelen gratis en 24-uurs bereikbaarheid.

Sinds de overname betaal ik per kwartaal € 59,70 voor het jaar 2014 en met inflatie is dit nu voor 2021 uitgekomen op een bedrag van € 67,98.

Sinds de overname van deze huurovereenkomst is er in de afgelopen zeven jaar nooit contact geweest met betrekking tot het huurtoestel en is er ook nooit een onderhoudsafspraak geweest. Dit is niet gebeurd via telefoon, noch e-mail noch een brief. Er is alleen structureel per kwartaal geld geïncasseerd voor dit huurtoestel.

Afgelopen zondagochtend is er een korte stroomstoring geweest, waarna wij hebben geconstateerd dat er geen warm water meer uit de leidingen komt en daarmee ook de verwarming niet meer aanslaat. Rond 12.30 is er telefonisch contact opgenomen met Geas en is er later op de middag een monteur langs geweest.

De monteur gaf aan dat hij een defect constateerde aan, zoals wij denken te hebben onthouden, een automatische warmtewisselaar. Hij geeft aan deze niet bij zich te hebben en enkele minuten daarna geeft hij aan ook te zien dat deze niet meer op voorraad zijn. Na contact op maandag en dinsdag krijgen wij de boodschap dat 'het' vervangen moet worden en dat zij dit niet meer in een onderhoudscontract doen maar dat het volledig aangeschaft moet worden (inmiddels bekend dat dit €2600,00 kost). Zij geven zelf aan het huidige onderhoudscontract direct te ontbinden. Geen enkele vorm van overleg, maar puur telefonisch doorgeven hoeveel moeite ze hebben gedaan en dat dit echt de enige oplossing is.

Hoe is het mogelijk dat je 7.5 jaar betaald voor een huurtoestel met onderhoud, er nooit iemand langs komt voor onderhoud en dat als er nu een defect wordt geconstateerd dat ze eigenhandig het contract ontbinden en alleen als oplossing hebben dat je zelf volledig moet betalen voor vervanging daar ze geen onderhoudscontract meer aanbieden. Waar hebben we 7.5 jaar lang (€ 250,00 per jaar) voor betaald?

Conform het 7.5 jaar lang betalen (totaal +/- € 2000,00) zonder enig onderhoud willen wij graag als oplossing dat ze het probleem oplossen zonder eigenhandig het onderhoudscontract te ontbinden en zonder ons te verplichten een vervangend toestel te kopen voor € 2600,00
Warmtewisselaar is vervangen

Geas Energiewacht
    Geachte heer Hendriksen,

Er is inmiddels contact met u geweest en er is een oplossing aangeboden. Hiermee bent u akkoord gegaan. Wij sluiten deze klacht daarom af.

met vriendelijke groet,
    Energiewacht

Ook een klacht indienen over Geas Energiewacht?