Klacht Greenchoice: Afrekening klant onredelijk

F.E. Homan

Greenchoice vraagt compensatievergoeding terug vw het niet uitzitten van het contract aangegegaan met Huismerk. Dit betreft de boete die we moesten betalen bij de vorige leverancier vw het vervroegd opzeggen. Nu kregen wij de mogelijkheid een vast contract af te sluiten voor 3 jaar bij een andere Energie leverancier en maken de overstap met nog maar 8 resterende maanden bij Greenchoice te gaan, die ons contract bij Huismerk over heeft genomen nadat deze failliet is gegaan. Nu vraagt Greenchoice niet een bedrag terug welke in verhouding staat met het aantal resterende maanden, maar het hele bedrag van E 250,- retour, incl de boete voor henzelf. Hierover contact opgenomen met het ACM en hoor dat dit een onredelijke voorwaarde is, waarvoor ik een voorbeeldbrief kan gebruiken welke zij hiervoor op de site aanbieden. Dit schrijven stuur ik vervolgens naar Greenchoice op 17-10, maar krijg geen reactie terug. Vandaag gebeld om eens navraag te doen, daar ik zonder enig contact op mijn brief, vandaag 16-11 een brief in de bus krijg van Greenchoice om het bedrag binnen 5 dagen te voldoen, anders kunnen er aanmaningskosten over heen komen. Via het telefonisch contact verneem ik dat de brief naar de afd klachten is gestuurd, maar dat er nog geen reactie op de brief is gegeven. Omdat ik in een ander systeem zou staan waar de medewerkster niet in kon, moest er iemand anders het gesprek over nemen, maar deze nam niet op. Hierop heeft de medewerkster een terugbel/contact verzoek aangemaakt met spoed. Nu hoop ik inderdaad dat het ze gaat lukken me morgen te bereiken, vooral ook vw de brief die ik vandaag heb ontvangen en waar niet uit blijkt dat men hierin de brief heeft meegenomen die ik heb geschreven en welke dus bij de afd klachten is beland. De gang van zaken is zeer klantontvriendelijk!!!

Brief serieus neemt over 'vernietigen onredelijke alg voorwaarden' en evt een redelijk bedrag terugvraagt ipv de volledige E 250, daar er nog maar 8 maanden rest voordat het contract zou aflopen. Volgens het AMC zou dit bedrag niet meer dan E 50 mogen bedragen. Dit bedrag komt naast de overstapvergoeding die Greenchoice heeft berekend en welke reeds voldaan is.

Greenchoice is actief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

F.E. Homan
    Is mailcontact geweest, alleen niet volgens verwachting ondanks eerdere uitspreken van meerdere rechtbanken:

en de Beleidsregel redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders:

Uit ROVER (Beleidsregel redelijke opzegvergoedingen vergunninghouders), Toelichting bij artikel 4, redelijke opzegvergoeding consumenten:

(…)

8. Indien een vergoeding voor een welkomstcadeau wordt gevraagd bij vroegtijdig beëindigen, moet dit duidelijk in de overeenkomst worden vermeld. Deze vergoeding mag niet meer dan de daadwerkelijke waarde van het cadeau bedragen en redelijkerwijs nooit meer dan EUR 50 bedragen. De vergoeding mag enkel worden bedongen als de afnemer in het eerste jaar van de overeenkomst deze tussentijds beëindigt.

Wij hebben de overeenkomst niet in het eerste jaar beeindigd, maar zaten in het 3e jaar! Volgens deze beleidsregel en volgens het ACM mag het welkomstcadeau dus niet meer teruggevraagd worden!

Ook een klacht indienen over Greenchoice?