Klacht Greenwheels: Parkeerplaats bezet, Greenwheels neemt info aan maar stuurt later alsnog bekeuring door.

M.A. de Groot

Vrijdagavond 23:45 uur. Bij het inleveren van de auto blijkt de parkeerplaats ingenomen door een auto met Spaans kenteken. De enige vrije parkeerplaats in de directe omgeving is een gehandicaptenparkeerplaats. Gezien het tijdstip besluiten we de auto daar neer te zetten en bij thuiskomst bel ik direct met Greenwheels (GW). De medewerkster meldde dat dit genoteerd zal worden. Om 18 uur (dus 18 uur later) worden we teruggebeld door GW dat ze gebeld is door parkeerbeheer over verkeerd geparkeerde auto. Ik vertel dat we dit direct gemeld hebben waarop een verbaasd "oh" klinkt. GW biedt aan dat we een "vrije rit aangeboden krijgen om de auto te verplaatsen". Wanneer ik bij de auto aankom blijkt parkeerbeheer even voor 18 uur een bon te hebben uitschreven voor 370 euro. GW stuurt deze naar ons door en schrijft dat ze inhoudelijke bezwaren niet zelf in behandeling kan nemen. Onterecht vinden wij. De boete had door adekwaat reageren op ons telefoontje eenvoudig voorkomen kunnen worden.

Als ons direct een "vrije rit om de auto te verplaatsen" was aangeboden om de auto te verplaatsen had ik daar ontzettend van gebaald. Voor mijn gevoel had ik de auto al ingeleverd en er alles aan gedaan om de auto zo netjes mogelijk terug te brengen en GW te informeren over de omstandigheden waar wij voor kwamen te staan (parkeerplaats bezet en geen andere plaats voorhanden). Maar ik was dan toch direct de auto gaan verzetten om toch een boete te voorkomen. Nu is ons die kans niet gegeven en wordt ons door nalatigheid van GW een hoge boete in de maag gesplitst. We vinden dat GW hier ruim onvoldoende heeft geïnformeerd en vinden dat zij zelf de boete moet betalen.

Greenwheels
    We zijn je klacht aan het onderzoeken en komen bij je terug als we meer informatie hebben. In principe zijn klanten zelf verantwoordelijk voor de alternatieve parkeerplaats waar de Greenwheels-auto wordt geplaatst. Indien je tijdens het telefoongesprek hebt gevraagd of je de auto op een invalideplek mag plaatsen en wij hebben hier akkoord voor gegeven kunnen we de boete natuurlijk niet aan je toewijzen. We luisteren het gesprek terug en komen hierna bij je terug.
    Greenwheels
    We komen bij je terug naar aanleiding van een CJIB-beschikking voor parkeren op een invalidenparkeerplaats. Je vindt dat je deze niet had moeten krijgen, omdat je ons hebt laten weten waar je hebt geparkeerd en de telefoniste je niet gewezen heeft op het feit dat dit niet mocht.Naar aanleiding van je klacht hebben we het telefoongesprek teruggeluisterd. We hebben geconstateerd dat de betreffende medewerker meerdere keren heeft gezegd dat het parkeren op een invalidenparkeerplaats niet mag en je weleens in de problemen zou kunnen brengen. Daarnaast vraagt Greenwheels in de spelregels om de auto op een geschikte plek achter te laten. Iedereen die een abonnement bij Greenwheels afsluit dient in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs en dus op de hoogte te zijn van de verkeerswet. Bij het overtreden van de wet kan een straf opgelegd worden door de overheid. Greenwheels acht het niet gepast zich uit te spreken over wetsovertredingen en welke straf hiervoor gepast is. Indien je je niet kunt vinden in de boete, raden we je aan om bezwaar in te dienen bij het openbaar ministerie. Op de achterkant van de CJIB-beschikking kun je lezen hoe je dit doet. Vergeet niet om de machtiging mee te sturen die je bij de beschikking hebt gekregen. We hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. We kunnen helaas niet meer voor je betekenen.
    M.A. de Groot
    Uw voorstel is niet acceptabel. Uiteraard wisten wij ook dat wij daar de auto niet neer mochten zetten, anders hadden wij u daar niet binnen 10 minuten over gebeld. Dus dat uw medewerker dat ons mededeelde was niets nieuws. Er was een situatie van overmacht onstaan. Een auto met buitenlands kenteken stond op de GW parkeerplaats en alle parkeerplekken in de directe omgeving waren bezet muv de invalideparkeerplaats. In een situatie van overmacht lijkt het mij redelijk dat beide partijen samenwerk
    M.A. de Groot
    samenwerken aan een goede oplossing. Wij hadden de auto al ingeleverd dus konden deze niet meer verplaatsen. Pas 18 uur later, vlak nadat de bekeuring is uitgeschreven biedt GW ons een rit aan om de auto te verplaatsen. Wij vinden het niet acceptabel dat GW de verantwoordelijkheid hiermee van zich afschuift. Zoals ik u al eerder schreef had ik de auto verplaats als dat een boete had gescheeld. Die mogelijkheid is ons bij het eerste telefoongesprek niet geboden. Wij vinden nog steeds dat GW te
    M.A. de Groot
    weinig heeft gedaan om de boete te voorkomen en dat zij daardoor zelf de boete voor rekening dient te nemen. Daarnaast ontvangen we graag een kopie van dat telefoongesprek.
    Greenwheels
    We begrijpen dat het vervelend is dat de parkeerplaats bezet was. Echter moet de auto ten alle tijden terug geplaatst worden op een reguliere parkeerplaats (geen gehandicanten, laad of los plaatsen of andere onbevoegde parkeerplaatsen). Ongeacht de afstand van de oorspronkelijke locatie naar de tijdelijke locatie. Wij kunnen enkel onze klanten adviseren over den situatie. De verantwoordelijk blijft bij de klant liggen. We kunnen je hier helaas niet in tegemoet komen.
    Greenwheels
    Voor de verdere afhandeling van je klacht, verzoeken we je om contact op te nemen met onze klantenservice via onze helpdesk (088-2100100) of via ons contactformulier www.greenwheels.nl/contact. Op deze wijze kunnen we alle communicatie centraliseren.
    M.A. de Groot
    U gaat inhoudelijk niet in op wat ik geschreven heb. U schrijft dat u ons niet tegemoet kunt komen vervolgens schrijft u dat we voor verdere afhandeling contact op dienen te nemen met uw klantenservice. Dat lijkt me nogal tegenstrijdig. Ook begrijp ik niet waarom wij mee moeten werken om uw communicatie te "centraliseren". Ik vraag voor u voor een laatste keer inhoudelijk in te gaan op mijn inschrijven en verzoek u het copy-pasten uit uw voorwaarden achterwege te laten.
    M.A. de Groot
    Ook mijn verzoek om een kopie van het telefoongesprek blijft staan. Graag verneem ik wanneer ik hierover kan beschikken.
    Greenwheels
    We wilden graag het gesprek voorzetten via het communicatiekanaal contactformulier. Echter kunnen we de klachtbehandeling ook hier voortzetten. We kunnen het opgenomen gesprek niet naar je opsturen. We gebruiken deze gesprekken enkel voor intern gebruik. Ongeacht wat er in dit gesprek is besproken, de klant is zelf verantwoordelijk voor het plaatsen van de Greenwheels-auto. We kunnen je enkel verwijzen naar onze spelregels en algemene voorwaarden.
    M.A. de Groot
    Het is me duidelijk dat u niet inhoudelijk in wilt gaan op mijn klacht. U stelt dat gesprekken alleen voor intern gebruik zijn maar u gebruikt het naar mij/buiten toe als bewijslast. Dat is tegenstrijdig aan elkaar. En als u zo goed bent met "spelregels", "wetten" en "voorwaarden", dan weet u ook vast wel dat ik vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens dit gesprek mag opvragen of beluisteren. Dat vraag ik u nu via dit Klachtencompas maar kan u daar ook de standaard formele brief voor
    M.A. de Groot
    toesturen die op het internet te vinden is. Dan heeft u 4 weken de tijd om mij dat bestand toe te sturen of te laten beluisteren. Dat zal deze hele discussie alleen maar vertragen. Ik vraag me af wat u hier doet op Klachtencompas, want ik lees in uw commentaar geen enkele poging tot oplossing. Ik zie me dan ook genoodzaakt de Consumentenbond en andere partijen te betrekken over deze zaak.
    Greenwheels
    We zien je schriftelijk verzoek graag tegemoet. Graag ontvangen we deze brief per post of via ons contactformulier www.greenwheels.nl/contact. Dan kunnen we hierna het geluidsbestand naar je opsturen.

M.A. de Groot

Ook een klacht indienen over Greenwheels?