Klacht GVB Amsterdam: Trampassagiers gelegenheid geven uit te stappen

A.M. Noorbergen

Ik las op het internet een column van Inge Keur, manager bij het GVB.
Zij kan het allemaal mooi vertellen.
Streng maar punctueel, maximaal 2 minuten plus, stoptijd, halteertijd, willen het goed doen voor de reiziger.
Gaat voornamelijk over op tijd vertrekken en op tijd rijden.
Als je niet beter wist zou je denken dat het GVB een geweldig bedrijf is.
Ze willen het goed doen voor de reiziger. Mooi toch?

Maar over het uitstappen zwijgt Inge in alle talen.
Daarom zal ik haar verhaal even aanvullen.
Al een aantal keren heb ik meegemaakt dat, toen ik de tram wilde verlaten bij mijn halte, de deuren dichtgingen voor ik kon uitstappen en zo gedwongen werd om een halte verder mee te rijden. Dat overkomt je voornamelijk als je de laatste in de rij bent. De deuren worden kennelijk geblokkeerd door de bestuurder en de groene 'deur open' knoppen werken dan niet.
Ik zal me tot de laatste drie keer beperken. Een keer op lijn13 richting CS, bij halte Nieuwezijds Kolk, een keer op lijn 12 richting Amstelstation, halte Bilderdijkstraat en op lijn 26, richting IJburg, halte Zuiderzeeweg.
Over de laatste keer heb ik een klachtenformulier ingevuld en daarin ook aangegeven dat de trambemanning niet kijkt of er nog mensen moeten uitstappen. Of ze kijken wel, maar het laat ze onverschillig. Klantvriendelijkheid: ho maar.
Een dag na het verzenden van het klachtenformulier werd ik gebeld door een medewerker van de Klantenservice. Mijn klacht werd serieus genomen, zou worden onderzocht en hij bood excuses namens het GVB. aan. Als genoegdoening kreeg ik twee dagkaarten. Ik kreeg een beetje de indruk dat mijn klacht als een incident werd gezien. Maar toen ik een dag later eens wat ging snuffelen op het internet wist ik beter. Volgens mij is het schering en inslag met die deurproblemen.
Het zal wel te maken hebben met de krappe rittenschema's.
De rittenschema's prevaleren boven de belangen van de reizigers.
Dus beste mensen, laten we vooral niet denken dat het GVB er voor ons is.

Trampassagiers gelegenheid geven uit te stappen

Wij vinden dat GVB Amsterdam hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!