Klacht Hema Zorgverzekeringen: Zorgverzekering vergoedt een behandeling aan symptomatische Tarlov Cyste in het buitenland niet

TarlovCyste

Op 11 maart 2017 ben ik aangereden. Hierbij brak ik mijn rug (waaraan ik inmiddels (ook in het buitenland) ben geopereerd) en is een Tarlov cyste, die misschien al aanwezig was, kapot gegaan, welke nu drukt of lekt op een zenuw in mijn heiligbeen. Hierdoor kan ik niet normaal zitten door een zeurende pijn in stuit, billen, perineum en linkerbeen. Tarlov cystes worden in Nederland (nog) niet erkend als symptomatisch. In andere landen (Amerika en Denemarken) gelukkig wel en ik heb een neurochirurg, Dr. F. Feigenbaum, gevonden die hier een veelal succesvolle behandeling voor heeft ontwikkeld. Ik heb me aangemeld bij zijn organisatie AIMIS, die in Cyprus ook mensen uit Europa kan behandelen. Hij heeft mijn MRI beoordeeld en hij bevestigt dat de Tarlov cyste de oorzaak is van mijn pijn. Ik heb het behandelplan en het kostenplaatje naar mijn zorgverzekering gestuurd ter toestemming de operatie te ondergaan. Ik kreeg als antwoord dat er geen vergoeding komt wegens te weinig wetenschappelijk bewijs dat deze operatie positieve resultaten kan bieden. Hier ga ik nu tegen in bezwaar, want de rest van mijn leven aan de Tramadol wil ik niet (dat is nu nog de enige manier dat het zitten nog enigszins draaglijk maakt) en lijkt me niet gezond, daar ik steeds hogere dosissen nodig zal gaan krijgen in de toekomst.

Vergoeding van de behandelkosten voor symptomatische Tarlov cyste, in welk land dan ook.

Er zijn inmiddels 6 andere personen in NL met Tarlov cystes die symptomen geven
    TarlovCyste
    Op 11 maart 2017 veranderde mijn leven in een paar seconden.

Ik bleek, onderweg van werk naar huis, van achteren te zijn aangereden door een wit busje op mijn brommer. Aangezien ik bijna een uur buiten bewustzijn geweest bleek te zijn, heb ik van "de klap" niets gemerkt; ik werd wakker in een ambulance en begreep er niets van. Ik lag 3 dagen in het ziekenhuis met een Confusio Cerebri (een hersenkneuzing), een kapot linkeronderbeen en vreselijk pijn in mijn rug en nek. Ik kon mijn hoofd niet optillen en mijn onderrug werd binnen 3 dagen zwart door een hematoom. Omdat ik weinig last had van de gewoonlijke klachten bij een hersenkneuzing (hoofdpijn, duizelig, overgeven, enz) mocht ik na 3 dagen naar huis. Mijn klachten over de rugpijn werden weggewuifd met "Ja, mevrouw, u heeft een klap gemaakt".

Eenmaal thuis werd de rugpijn erger en erger; ik kon nog geen 15 minuten lopen. De pijn trok dan helemaal door mijn heup en linkerbeen naar mijn voet. Ook de verwondingen aan mijn linkeronderbeen waren in het ziekenhuis genegeerd. Er zat een gat, wat maar niet dicht ging. Via mijn huisarts werd ik, later pas, doorverwezen voor onderzoeken. In mijn onderbeen, bleek na de echo, de scheenbeenspier van mijn bot afgeraakt te zijn tijdens de klap, waardoor er bloed en vocht tussen was gekomen. Dit had direct na het ongeval gezwachteld moeten worden. Inmiddels was het daar toen te laat voor. De open wond heb ik zelf, met hulp van de huisars, behandeld met dagelijkse verschoningen en betadine. Het heeft weken geduurd voordat dit genezen was. Een lelijk litteken is overgebleven; er is gewoon een 'hap'uit mijn been. De hematoom vanaf mijn knie tot aan mijn tenen, is uiteindelijk vanzelf genezen. Een harde , gevoelige bobbel bij mijn enkelpees is overgebleven.

Maar mijn rug ging niet vanzelf over. En ook bij het zitten had ik last van een vervelende, zeurende pijn in mijn stuitje. Op aandringen van mijn huisarts werd een scan gemaakt, waaruit in eerste instantie niets aan de hand bleek te zijn. Maar terwijl ik op spreekuur zat bij de neuroloog, zag hij tijdens het scrollen op zijn computer toch een breuk. Mijn vertrouwen was op dat moment volledig geschaad in dit ziekenhuis en hun radiologen. Ik heb al mijn medische gegevens opgevraagd en deze opgestuurd voor een Second Opinion.

Daaruit bleek uit mijn nekscan dat ik aan de ziekte D.I.S.H. lijdt, waarbij 'wild botweefsel' groeit. Dit is niet perse gerelateerd aan het ongeluk. Maar uit mijn rugscan bleek dat er meerdere wervelbreuken zitten! Ik kon hieraan geopereerd worden door de L4/L5 wervels vast te zetten (Spondylodese), maar de wachtlijst hiervoor in Nederland was bijna een jaar. Aangezien ik inmiddels al maanden verder was, wilde ik hier niet meer op wachten en kon terecht in Istanbul, Medical Park Goztepe hospital bij Dr. Deniz (is een lang verhaal hoe dit is ontstaan en niet zo relevant te vertellen). Op 15 september 2017 heb ik een Spondylodese operatie L4/L5 ondergaan en een Discectomy aan de L1, 2 en 3. Ook deze tussenwervelschijven bleken tijdens de operatie beschadigd te zijn.

Tevens was er op de scan een Tarlov cyste te zien in mijn heiligbeen, die door het ongeluk beschadigd kan zijn en nu drukt op een zenuw of de inhoud ervan lekt, wat de klachten van pijn bij zitten veroorzaakt. Helaas had de neurochirurg in Istanbul geen know-how over dit probleem en kon dit ook niet tegelijkertijd geopereerd worden. Bovendien zou de operatie dan wel heel erg zwaar geworden zijn, gezien de afstand tussen L4/L5 en S2.

Tijdens mijn herstelperiode van de rugoperatie ben ik op onderzoek uitgegaan over de Tarlov Cystes en kwam erachter dat deze cystes bijna nergens op de wereld als symptomatisch worden erkend. Er waren maar een paar chirurgen die dit wel erkenden en er is zelfs een chirurg, Dr. Frank Feigenbaum, een Amerikaan, die een behandeling heeft ontwikkelt en al vele mensen hun leven heeft teruggegeven, die mij van deze klachten af zou kunnen helpen. Ik heb hem mijn MRI scans opgestuurd en hij bevestigde de diagnose. Na telefonisch contact met Dr. Frank Feigenbaum zelf, kan ik door hem geopereerd worden in Cyprus, waar hij een kliniek heeft geopend, speciaal voor mensen uit Europa, AIMIS. Ik was erg blij dit te horen en heb het behandelplan met kostenplaatje opgestuurd naar mijn zorgverzekering.

Helaas kreeg ik bericht dat dit NIET wordt vergoed, met als reden dat er TE weinig wetenschappelijk onderzoek en dus bewijs iss, dat deze operatie de oplossing is. Dit iss een enorme teleurstelling, want dit betekenent dat ik als alternatief de rest van mijn leven pijn zal hebben met zitten en alleen kan functioneren als ik hiervoor elke dag Tramadol slik. Wat op den duur ook niet meer werkt, mits de dosis steeds verhoogd zal worden.

Dat wil ik niet. Ik wil mijn leven terug, zoals het was voor 11 maart 2017. Maar dat kan ik sowieso vergeten na de rugoperatie. Ondanks dat deze mij van mijn pijn af heeft geholpen bij het lopen, blijft het feit dat er 2 ruggewervels zijn vastgezet, waardoor de beweeglijkheid voorgoed minder is. Hiermee valt best te leven met wat aanpassingen. De revalidatie trainingen zijn inmiddels begonnen, hieruit moet blijken wat er nog uit mijn lichaam en beweeglijkheid te halen valt. Maar als ik de pijn bij het zitten de rest van mijn leven blijf houden, met ook nog eens het risico, dat de Tarlov cyste in het heiligbeen gaat groeien, zullen die klachten op den duur alleen maar verergeren, tot het risico van uitvalverschijnselen toe. Wat dan?

Ik ben door het ongeluk al alles kwijt; mijn sociaal leven, kan niet op mijn kleinkind passen, mijn partner, mijn baan, mijn onafhankelijkheid, maar vooral mijn lichamelijke gesteldheid.... Mijn functie in de zorg, als wooncoach op een woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking, kan ik waarschijnlijk niet meer vervullen door mijn lichamelijke beperking. Mijn allerliefste hobby Tuinieren kan ik nauwelijks meer uitvoeren door mijn lichamelijke beperkingen. Wat blijft er nog over? Wat kan ik straks na mijn herstel nog wel qua werk en hobby?

Ik laat de beslissing van mijn zorgverzekeraar er niet bij zitten! Ik ga er tegenin met alle documentatie, die ik maar kan vinden op internet, in de hoop hen te overtuigen van de noodzaak. Desnoods ga ik procederen via een advokaat. Ik wil ook weer normaal kunnen functioneren in deze maatschappij en mijn bijdrage leveren in de toekomst met een leuke baan; staand of zittend of afwisselend. Maar dan moet ik wel zoveel mogelijk pijnloos, liefst zonder medicatie kunnen functioneren. Al ben ik nog zo gek op groen, ik laat me niet zomaar achter de geraniums planten!

Het leven begint bij 50, zeggen mensen gekscherend. Nou, dat word ik in juli dit jaar. We zullen zien?!
    TarlovCyste
    Ik vind het schandalig wat hier gebeurd. Elke Nederland heeft recht op goede zorg en behandeling wordt toch altijd gezegd. En als die behandeling niet in Nederland kan worden gegeven MOET de client wel uitwijken. Zorgkosten voor deze mevrouw zal alleen maar duurder gaan worden door meer uitval agv neurologische achteruitgang - of is dat juist de bedoeling de zorgkosten hoog tevlaten/laten stijgen. Juist door deze operatie heeft zij weer de kans haar leven terug te krijgen en ook weer kansen krijgt voor de arbeidsmarkt. niks doen IS UITBREIDING VAN NOG MEER ZENUWSCHADE. U en Nederland moet zich schamen om deze patienten zo in de kou te laten en een kans op weer een normaal leven te ontzeggen.
    Ik weet wat deze Tarlovs cystes met je doen, als mede patient. Ik zou u willen verzoeken dan ook uw conclusie terug te draaien en de operatiekosten te vergoeden. Of moeten wij patienten de media in gaan schakelen, tweede kamer om zover te kunnen komen om behandeling te krijgen. Deze dokter Feigenbaum opereert al met succes zo’n 10 jaar patienten hieraan door een verfijndere techniek zodat de cystes niet meer uit kunnen gaan zetten. Helaas zijn er maar 3 artsen (Amerika), die dus via een blijvend succesvolle operatie techniek deze mevrouw kunnen helpen.
    Er is behandeling mogelijk dus - laat u deze mevrouw nu werkelijk verder de invalliditeit in gaan. SCHAAM U ZELF, want zelfs hier in Nederland kunnen wij zelf nergens terecht.
    Amerika is hiervoor hard aan het vechten deze ziekte erkent te krijgen., maar dat gaat hier ook gebeuren. Zie bijgaande proclamaties (helaas kan ik maar 3 bijlages bijvoegen, maar inmiddels zijn er al 9 staten in Amerika die Tarlov cystes erkennen, wordt hoog tijd dat dit hier in Nederland ook gebeurt.

Dankjewel Janny,
    Al zouden ze alleen de operatie en ziekenhuis AIMIS koste maar betalen, mijn reis en verblijfkosten wil ik zelf nog wel betalen.....
    En het ergste is nog, dat HEMA Zorgverzekeringen mij formulieren heeft laten invullen, aangezien er een letselschadeclaim loopt, om de kosten, die door het ongeluk zijn ontstaan, te declareren bij de tegenpartij. Dus wat zeuren ze nou????
    TarlovCyste
    Helemaal mee eens. Omdat er geen neurochirurg in Nederland Tarlovse cyste wil opereren zijn wij genoodzaakt naar het buitenland te gaan.
    Het zou dus vergoed moeten worden.
    Beste Hema:
    Het pakket met documentatie is verzonden inclusief declaratieformulier "behandeling zorgkosten buitenland"
    TarlovCyste
    Wat ik verwacht van Hema zorgverzekeringen?
    DAT ZE REAGEREN!
    Of met een alternatief komen! Zij willen toch zo graag op de stoel van de arts/chirurg zitten?
    Kom maar met een oplossing dan!

TarlovCyste
    Weet je wat nog het ergste is? DAT ER HELEMAAL NIET GEREAGEERD WORDT!!!
    Heb 3 weken geleden deze klacht ingediend!
    Heb een week daarna een dik pakket met documentatie opgestuurd met artikelen over Tarlov Cystes en de onderzoeken die gedaan zijn naar de resultaten van de operatietechniek die Dr. Frank Feigenbaum gebruikt.
    En je hoort gewoon helemaal niks! WAT KAN IK NU NOG DOEN?
    TarlovCyste
    Tarlov first noticed the cysts in 1938 as incidental findings.10 years later he discovered their significance,and that these #cysts CAN appear “SYMPTOMATIC” in patients - anno 2018 blijven #neuroloog #neurochirurg “hangen in 1938”
    -wilt u weekje ruilen?
    TarlovCyste
    Kijk dit maar eens! Dat kan zomaar mijn toekomst worden https://sylvieart.wordpress.com/2017/03/12/interview-de-secret-pain/
    TarlovCyste
    Centrale Raad van Beroep maakt nu gehakt van de beperkende voorwaarden. Die zijn in strijd met het recht van de Europese Unie, namelijk het recht op vrij verkeer van diensten.

Het zorgkantoor en het ministerie van Volksgezondheid hebben ook niet aannemelijk gemaakt dat de toegang tot de zorg in Nederland straks in gevaar komt. Dus staat het mensen volgens de Raad vrij om zich te wenden tot een dienstverlener in een andere EU-lidstaat.

Bron: https://www.ad.nl/politiek/zorgbudget-mag-voortaan-in-heel-europa-besteed-worden~afd0d370a/

It's Official! Curing Patients Is Bad for Business

TarlovCyste
    De blinde vlek voor de Tarlov cyste en de desastreuse gevolgen voor de patiënt
    21 november 2016 | 22 reacties

Grote kans dat u nu niet weet wat een Tarlov cyste is en laat staan wat deze binnen uw lichaam kan aanrichten. U bevindt zich dan in goed gezelschap, ook de medische wereld binnen de landsgrenzen is nog lang niet overtuigd van de verlammende invloed, ook letterlijk, die een Tarlov cyste kan hebben.

Een Tarlov cyste komt het vaakst voor bij vrouwen vanaf het 30ste levensjaar en is een minuscule verdikking op een zenuw vaak aan het uiteinde van de rug. De gevolgen kunnen enorm zijn; uitvalsverschijnselen, blaas-en darmproblemen, constante pijnen enz. De klachten zijn vaak dermate invaliderend dat ook het maatschappelijke leven, werk, vrienden en familie, langzaam wegvalt.

Door deze klachten wordt u opgenomen in de medische molen en onderzoek op onderzoek volgt waarbij op de MRI beelden wel de Tarlov te zien is, doch deze wordt dan mogelijk als “niet symptomatisch” (hetgeen wil zeggen dat iedereen de Tarlov wel ziet zitten maar weigert aan te nemen dat de klachten daaruit voortvloeien) beschouwd door de neuroloog die u hiervoor behandeld. Uiteindelijk krijgt u pijnbestrijding voorgeschreven en het advies om ermee te leren leven. Indien en voorover deze klachten wel als symptomatisch worden beschouwd en u dus een aanvraag indient bij uw verzekeraar om de kosten van de operatie te laten vergoeden wordt u verteld dat de kosten van een operatie niet vergoed worden nu deze operatie niet valt onder de in het zorgverzekeringsrecht belangrijke regel dat een medische behandeling moet voldoen aan de stand van wetenschap en praktijk wat zoveel wil zeggen als dat de behandeling uit de experimentele fase is.

Linksom of rechtsom bent u dus afgeschreven en voor de rest van uw leven invalide.

Dit is extra wrang indien men weet dat de Tarlov cyste in het buiteland wel behandeld kan worden en dat de gevolgen van een Tarlov daar wel onderkend worden. Een Amerikaanse neurochirurg, dr. Feigenbaum, heeft speciaal voor Europese Tarlov patiënten een behandelcentrum opengesteld te Cyprus waar patiënten die de financiële middelen bij elkaar hebben gekregen (€ 35000 tot € 60000) de operatie kunnen verkrijgen die zij nodig hebben. Inmiddels weet ik van twee behandelde Tarlov patiënten die na de behandeling zo goed als volledig hersteld zijn. De vergoeding van de kosten ligt wat mij betreft op de weg van de zorgverzekeraar.

Om onder deze vergoedingsplicht uit te komen wentelt de zorgverzekeraar zich in mijn ervaring in allerlei bochten. Zo wordt door dezelfde verzekeraar (!)in de ene zaak erkent dat de behandeling valt onder het criterium wetenschap en praktijk en wordt voor dezelfde operatie dekking onthouden aan een andere patiënt nu de operatie niet zou vallen onder het hiervoor genoemde criterium. Het op niets gebaseerde verschil in beoordeling wordt uiteraard ook aan de rechter duidelijk gemaakt in de thans lopende gerechtelijke procedures tegen de zorgverzekeraar.

Indien er bij u een Tarlov cyste wordt waargenomen ga dan niet zonder meer uit van de diagnose van de neuroloog indien deze stelt dat uw klachten niet verklaarbaar zijn door die Tarlov cyste. Er zijn inmiddels ook binnen Europe genoeg medici die daar inmiddels heel anders over denken. Zo heeft dr Hulens een zeer verhelderend artikel hieromtrent gepubliceerd in het tijdschrift Pain Paractice: Electromyographic Abnormalities Associated with Symptomatic Sacral Tarlov Cysts.

Kortom, legt u zich niet neer bij een predicaat uitbehandeld en een afwijzing van uw zorgverzekeraar. En ik help u graag vanaf het eerste contact met uw zorgverzekeraar nu dat van groot belang is om dit juridisch juist te formuleren met het oog op het te voeren verweer tegen de afwijzing.
    To Whom It May Concern,
    This letter is submitted in support of Ms Shirley de Munnik’s Medical Plan for Treatment. The American Institute of Minimally Invasive Spine Surgery (AIMIS Spine) - “US surgeons beyond borders” in Europe. AIMIS Spine is a World Leading “Spine Centre of Excellence” bringing together the best minimally invasive International and American spine surgeons, in a collective environment for the provision of the
    most advanced standards of medical care beyond borders-in Europe, Cyprus, a highly developed Mediterranean Island and European Union member, where English is widely spoken. We have been requested to evaluate this patient for prospective treatment at AIMIS and has been offered surgery for treatment of one or multiple large symptomatic sacral meningeal cyst(s), otherwise known as large perineural cyst(s). The patient has sacral radiculopathy with compression of the adjacent
    sacral nerves.

1. The surgery I offer is a very scarce commodity.
    a. There are only a few surgeons in the world with experience and proven good outcomes with surgery for these rare giant cysts who would even attempt this surgery. I am not aware of one in Netherlands or the European Union.
    b. I am one of those surgeons. To verify this, you may perform an internet search with my name and the term Tarlov cyst for verification.
    c. As a result ofthe good outcomes, my practice routinely treats patients with symptomatic meningeal cysts from all over the United States and other countries. I routinely treat my international patients in Cyprus through a collaboration with AIMIS Spine.

2. The surgery is extremely intr AIMIS Spine
    2 Spine Letter Tarlov cyst Jan 2018
    MSP016/FM067
    d. After identifying the cystic nerve requiring treatment, it must be meticulously dissected away from its surrounding attachments, including other sacral nerve roots and vascular structures. These structures are typically only millimeters in size.
    e. Once the volume of the cystic nerve has been reduced each isolated cystic nerve must undergo treatment tailored to the specific meningeal cyst type involved. In essence, the goal is to eliminate the cystic part of the nerve, but to preserve the nerve itself f. The nerve must then be wrapped with a flexible and strong material called bovine pericardium. The wrapping is then sealed to form a sleeve around the nerve so that it cannot re-expand in the future.
    3. The procedure is high risk to the patient because:
    a. Exposing the cysts is risky. Making an incision and exposing these cysts is much riskier andmore difficult than in most spine surgery. The bone over a cystic nerve is the sometimes the thickness of egg-shell due to erosion by the cyst underneath and the surgeon could easily plunge through the thin bone into underlying nerves and damage them.
    b. There is risk of injury to the spinal nerve inside the cystic nerve. To treat the cystic nerve, we must often directly manipulate the nerve fibers inside under very high magnification using micro-instruments. This is very tedious work and it increases the risk that the nerves may not work well after the surgery.
    c. There is risk of injury to multiple spinal nerves around the cystic nerve. The cystic nerve must be dissected off all the surrounding nerve roots. This involves direct microsurgical manipulation of neighboring nerves to dissect them away from the cystic nerve. In fact, the cystic nerve is often stuck to the spinal nerves around it in the sacral area. These nerves control the function of the legs, bowel and bladder, and sexual organs.
    d. There is risk ofspinal fluid leakage. Each cystic nerve contains spinal fluid. The surgery involves opening a cystic nerve and working inside the spinal fluid space. This creates the risk that a spinal fluid leak may develop after surgery much more than most spinal surgeries, where entering the spinal fluid space is avoided at all costs.
    Outcomes and summary The patients whom I have provided surgical treatment for their cysts have completed a series of quality of life and pain assessments preoperatively and postoperatively. The largest series of patients with surgically treated meningeal cysts in the world. Patients completed 4 questionnaires: Short-Form SF-36,
    Oswestry Low Back Pain questionnaire, The Visual Analog Scale, and the Feigenbaum Tarlov Cyst Patient Post-Operative Survey.
    Mean scores on all 8 scales of the SF-36 showed a trend toward improvement following surgery. There was statistically significant improvement in the physical functioning and a decreased level of pain experienced after the surgery. The mean scores for Social Functioning demonstrated sustained improvement in this analysis.
    AIMIS Spine
    Spine Letter Tarlov cyst Jan 2018
    MSP016/FM067
    The Oswestry Low Back Pain Disability Questionnaire indicated that patients were improved at 3 months, with maximum improvement attained at 6 months, which was sustained though the 24-month observation period Following surgery, patients reported significantly less pain and fewer sites of pain. Patients were able to
    sit comfortably for longer periods of time and pain interfered less with daily activities following surgery. The use of prescription narcotic medications was significantly decreased following surgery. Following surgery, 70 to 80% of the patients had statistically significantly improvement in their symptoms. Other considerations
    Unfortunately, other nonsurgical techniques such as needle procedures have fallen out of favor, particularly cyst aspiration or glue injection procedures. These techniques have no statistical proof of benefit.
    Despite the complexity of the surgery my percentage rate of complications forthis procedure, to include spinal fluid leak, infection rate, and injury to the nerves, remains below 5 percent. I have performed over 1,900 surgeries on meningeal cyst patients.
    The question is frequently asked what further complications could occur in the event the surgical procedure is not carried out. Failure to surgically address the patient’s symptoms would likely result in a continuation of progressive neurologic deterioration.
    It is my hope that the above description will help the reader to understand the very high complexity of the surgery that is going to be performed. The successes I have had in the treatment of these rare giant sacral meningeal cysts have brought patients to my practice from all over the world. Please feel free to contact me with any questions.
    Sincerely,
    Frank Feigenbaum, M.D.
    TarlovCyste
    Ik verwacht van Hema Zorgverzekeringen (of eigenlijk Menzis) dat ze verder gaan kijken dan hun neus lang is waardoor ze zullen inzien dat het wel degelijk wetenschappelijk is bewezen dat de operatie procedure die Dr. Feigenbaum gebruikt succesvol is.

Ook een klacht indienen over Hema Zorgverzekeringen?