Klacht Here Maps: Navigatiesystemen van slechte kwaliteit tegen woekerprijzen.

L.H. Wenselaar

Ik kocht in april 2015 een nieuwe Citroen C5 met routeplanner (My Way).Al snel bleek er in de kaarten van meerdere landen van Europa onvolkomenheden voor te komen (Zwitserland, Frankrijk, Spanje en Portugal) Na klachten over de actualiteit van de kaarten (bleken van de versie 2014 te zijn) heb ik in december 2015 met veel moeite kosteloos een up date (V.2015) gekregen. Maar ook nu nog loop ik in Nederland tegen hinderlijke onvolkomenheden aan. Zo heb ik drie reeds lang bestaande adressen in Nederland (Den Haag; de Zeestraat, Zutphen: Gerritsenweg en in Utrecht de Vleutenseweg) niet kunnen intoetsen op de huidige versie. Terwijl alle drie adressen toch al zeer lang bestaan. Ook reeds lang gerealiseerde snelwegen zijn hier niet in opgenomen. (bv A4; Schiedam- Delft vv) de A5 bij Schiphol etc) Klachten bij mijn Citroen dealer leverde niets op. Ik werd verwezen naar de website van Here, de leverancier van de kaarten. Klachten daar achterlaten lukt niet. Ook een fatsoenlijk mailadres is niet te vinden. Enkel het aanschaffen van een update a € 149,- !!! blijkt mogelijk.

Autoleveranciers (in dit geval Citroen) dienen minimaal 5 jaar gratis up dates te verstrekken. De prijs van € 149,- voor een up date is absurd. Dit los van de de kosten voor updates van flitspalen en andere POI's. Verder dienen de update's van voldoende kwaliteit te zijn. Dus compleet en actueel. Rijkswaterstaat levert al gegevens indien een traject in de ontwikkelfase zit. Ten derde zouden onvolkomenheden eenvoudig gemeld moeten kunnen worden. Hiervoor zou ook een vergoeding gegeven kunnne worden; omdat de klant nu de kwaliteitscontroles doet die normaal door de leverende partij verzorgt zou moeten worden.

Wij vinden dat Here Maps hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Here Maps?