Opgelost door HorseshopInternational.nl: Ongeluk door product van Horseshop

Caro

Eind 2009 heb ik bij Horseshop een nieuwe Sulky gekocht. Deze is altijd goed onderhouden en niet intensief gebruikt. In april 2015 is tijdens het rijden een van de lamoenen op een niet beweegbaar deel afgebroken wat resulteerde in een zwaar ongeluk van menner en paard. Het is duidelijk dat de oorzaak van dit ongeluk een constructiefout is geweest waardoor versnelde materiaal moeheid is ontstaan.
Ik heb Horseshop over dit ongeluk geïnformeerd met als doel de oorzaak van deze materiaalmoeheid te onderzoeken (en misschien andere klanten voor een dergelijk risico te waarschuwen) en een vergoeding te ontvangen. Helaas heeft Horseshop ter compensatie alleen een symbolisch bedrag van 50 euro aangeboden en laten weten dat de importeur niet geinteresseert was in een onderzoek. Ik hoop dat de Consumentenbond het wel van belang vindt om andere menners op de hoogte te brengen van de gebreken van dit product en over de wijze waarop men mijn klacht heeft behandeld.

De importeur en Horseshop hebben tot nu toe niet eens hun excuses aangeboden voor wat is gebeurt.
Ik zou ook graag willen dat de oorzaak van het ongeluk wel vast wordt gesteld met als doel andere menners in te lichten over dit product. Is dezelfde zwakheid bij andere wagens te vinden of was het alleen bij die van mij?
Ten slotte zou ik graag een compensatie willen ontvangen die meer is dan alleen een symbolisch bedrag van 50 euro. De materiele en emotionele schade die veroorzaakt is door het kwaliteitsgebrek van hun product is heel zwaar.

HorseshopInternational.nl
    Horseshop International vind het zeer spijtig en heel vervelend dat dit gebeurd is en heeft ter compensatie 50 euro (wat nog 10% van het aankoopbedrag is) aangeboden hoewel wij dit na overleg met de verzekering zeker niet verplicht zijn. Wij zijn nog steeds bereid dit bedrag aan de klant te betalen. De klant vroeg echter € 250,-- wat na bijna 6 jaar 50% van het aankoop bedrag is. Wij betreuren dat we er niet op deze manier uit konden komen omdat wij staan voor een goede klantenservice en er tot nu toe in ons 10 jarig bestaan in welke situatie dan ook, altijd uit zijn gekomen.

Reactie van de importeur:
    De Importeur zegt het ongeluk te betreuren voor alle betrokkenen, maar ziet geen reden een constructiefout te vermoeden. Zij denkt bij een kar van bijna 6 jaar oud, met een consumentenwaarde van toen 499,-, aan een onderhoudskwestie. Ter compensatie is vervanging van onderdelen aangeboden, maar de klant was alleen geïnteresseerd in een financiële oplossing. Ook die is geboden, maar naar mening van de klant niet voldoende.
    Caro
    Het is niet een onderhoudsprobleem geweest maar wel een probleem van constructie/kwaliteit van het product. Dit is vastgesteld door andere menners maar blijkbaar denkt de importeur anders over. De wagen is total loss dus valt er niets meer te vervangen . Onderdelen vervangen is dus geen optie!
    Deze letselschade is dus alleen met een compensatie af te handelen. Het bedrag van de factuur was 639 eur. Een compensatie van 100 eur lijkt mij dus verstandig in dit geval. In afwachting op een reactie
    HorseshopInternational.nl
    Horseshop International blijft bij het coulanceaanbod van €50,-- en wij wijzen als detaillist productaansprakelijkheid van de hand. Deze ligt bij de importeur/producent. Mevrouw heeft via andere website's deze kwestie ook al openbaar gemaakt wat haar goed recht is, maar daardoor willen wij geen extra medewerking meer verlenen.
    Caro
    Volgens de wet EU richtlijn 85/375 blijft de aansprakelijkheid van importeurs en detaillisten binnen de EU van kracht 10 jaar nadat het product is verkocht. De aanwezigheid van schade en het aantonen dat deze veroorzaakt is door een gebrek in het product is voldoende om een claim in te dienen. Een product kan b.v. als onveilig worden bestempeld indien de gebruiksaanwijzing onvoldoende doeltreffend is of waarschuwingen tegen bepaalde risicos ontbreken wat wel het geval is.De zaak gaat verder
    HorseshopInternational.nl
    Horseshop heeft de eis van de klant ingewilligd en €100,00 overgemaakt om de kwestie te sluiten. Teveel negatieve energie ervaren wij als slecht voor onze bedrijfsvoering en daarom hebben we deze beslissing genomen.
    Caro
    heb ontvangen wat ik had voorgesteld

Caro

Ook een klacht indienen over HorseshopInternational.nl?