Klacht ICS International Card Services: Geschoffeerd door ICS na 35 jaar (goede) klant zijn!

# 531935
Hansi1959

ICS is op de stoel van de sociale recherche gaan zitten en vraagt (na 35 jaar probleemloos klant zijn...) om overleggen van vele gegevens om "vast te kunnen stellen of het krediet nog aan de behoefte voldoet". Daarvoor hoeven ze alleen maar naar de gegevens te kijken die ze in die 35 jaar verzameld hebben... Die spreken voor zich (bv dat wij vrijwel nooit gebruik maken van gespreid betalen = logisch vanwege de woekerrente).
Verstrek ik geen gegevens dan wordt de rekening gesloten. En dat wordt je allemaal even via een mailtje verteld. Nog niet eens de moeite om persoonlijk contact op te nemen. Aangezien ik geen enkele behoefte heb om na meer dan 35 jaar probleemloos klant zijn, nogmaals door allerlei hoepels te gaan springen. Zijn ze weer een klant kwijt. Als ik de commentaren lees op bv trustpilot dan is dat aanleveren van gewenste info ook één lange lijdensweg en leid dit zeer vaak tot beëindiging van de overeenkomst. ICS schoffeert zijn goede klanten zich daarbij verschuilend achter een "opgedragen zorgplicht". Volgens mij gaan zij veel te ver bij het opvragen van informatie die nodig zou zijn. Geen enkele behoefte aan nog een plek waar digitaal belangrijke gegevens van mij / mijn bedrijf liggen opgeslagen...

Aan de enorme stroom negatieve reviews op trustpilot te zien zijn er momenteel vele mensen met hetzelfde probleem. Kan de consumentenbond hier iets in betekenen?
Voor de duidelijkheid; mijn klacht heeft niets met de identificatieplicht te maken waarover ik nu ook vaker iets lees. Hier gaat het om de gegevens die ICS van zijn klanten vraagt en hoe zij daarmee omgaat.

ICS International Card Services
    Geachte heer Hendriks,
    Bedankt voor uw bericht.
    We begrijpen dat u ontevreden bent over de gegevens die ICS van haar klanten vraagt en hoe we daarmee omgaan. U bent van mening dat ICS zich verschuilt achter de zorgplicht om deze gegevens op te vragen.
    Ondanks dat u nauwelijks gebruik maakt van de Gespreid Betalen Faciliteit is het een kredietovereenkomst die u met ICS heeft afgesloten. Bij het verstrekken van een krediet ligt er een verantwoordelijk bij de kredietverstrekker om er voor te zorgen dat het krediet verantwoord wordt verstrekt. Daarnaast moet ook gedurende de looptijd van het krediet worden beoordeeld of het krediet nog steeds passend is bij de financiële situatie van de klant. Dit doen we juist om onze klanten te beschermen tegen mogelijk problematische schulden. Deze verplichting wordt de zorgplicht genoemd. Om dat te kunnen beoordelen hebben we gegevens van u nodig over uw woonsituatie, uw inkomen en uw lasten.
    We vragen uitsluitend gegevens op die noodzakelijk zijn voor de beoordeling van het krediet. ICS vindt een zorgvuldige behandeling van uw gegevens erg belangrijk. De gegevens die wij opvragen mogen we ook alleen gebruiken om te beoordelen of het krediet nog passend is. Meer informatie over de wijze waarop ICS uw gegevens verwerkt vindt u terug in de Privacy Statement op onze website.
    Uiteraard kunnen we u niet verplichten om hier medewerking aan te verlenen. Dat houdt alleen wel in dat we uw financiële situatie onvoldoende kunnen beoordelen. We zijn dan genoodzaakt om de overeenkomst met u op te zeggen. Dat doen we uiteraard liever niet en hopen dat u toch aan dit proces wilt meewerken.
    Mocht u ons hier liever persoonlijk over spreken, dan is dat uiteraard mogelijk. We staan u graag te woord. U kunt ons eventueel bereiken via het telefoonnummer achterop uw Card.
    International Card Services

Hansi1959
Zelfde verhaal als op Trustpilot. Niets nieuws in de reactie kunnen lezen. Blijf erbij dat ICS veel te ver gaat in hun bemoeizucht (oh sorry, zorgplicht). Ik hoef toch ook niet na 20 jaar stipt hypotheek betalen opeens opnieuw aan te tonen dat ik die kan betalen? Als of dat al niet blijkt uit mijn historie bij de hypotheekverstrekker! Dito voor mijn historie van >35 jaar bij ICS... Streng toezicht op verkrijgen financiering is prima. Maar als je dan "zorgplicht" wil doorvoeren op je bestaande klanten, begin dan met die groep die daadwerkelijk achterstanden of problemen heeft met hun account en val niet de mensen lastig met een account "in good standing". Als ik de commentaren op trustpilot lees dan constateer ik een rode draad over het afhandelen van de verstrekte informatie; mensen voelen zich zonder uitzondering geschoffeerd! Terecht of niet maar ICS maakt hiermee sowieso een enorme imago blunder door de "Befehl ist Befehl" wijze van uitvoeren.

Ook een klacht indienen over ICS International Card Services?