Klacht ICS International Card Services: Online identificatie werkt niet

A. van der Klift

Dan krijg je dus een brief van ICS met daarin de mededeling dat je je moet identificeren, omdat anders je creditcard wordt geblokkeerd.

Identificatie kan alleen online, met een smartphone of tablet (dus niet met een laptop of PC, wat in mijn geval veel makkelijker zou zijn). Nou, vooruit dan maar. Eerst werkte het niet, omdat de browser geen machtiging had om de camera te gebruiken. Omdat ik die machtiging niet kon verlenen aan deze browser (Duckduckgo) heb ik maar Firefox geïnstalleerd. En jawel, ik kon foto’s maken. Niet dat ik daar veel mee opschoot: het systeem bleef maar mekkeren dat de foto’s zogenaamd niet duidelijk genoeg waren. Vreemd, want als ik zelf een foto maak van het ID-bewijs, dan is die haarscherp. Uiteindelijk lukte het om van de voorkant een foto te maken. Toen de achterkant nog. Het leek even te werken, maar op het moment van verzenden weer een melding dat er iets mis is met de foto’s. Een uur en 7 pogingen later heb ik me nog steeds niet kunnen identificeren.

Dus maar eens met de klantenservice gebeld, die maandag de hele dag onbereikbaar was vanwege de drukte (niet verwonderlijk). Daar zeggen ze dat het aan de telefoon ligt, die wordt blijkbaar niet door hun systeem ondersteund... Is er dan een alternatief? Nee hoor, je gaat maar een telefoon bij de buren of in je kennissenkring lenen. Hallo???!!! Blijkbaar heeft ICS te veel klanten; de arrogantie waarmee ze denken weg te komen, is stuitend.

Ik heb al zo’n 25 jaar een VISA kaart, nooit problemen, nooit betalingsachterstanden, en nu dit. Ik wil me best identificeren, MAAR ZORG ER DAN VOOR DAT HET VOOR IEDEREEN GOED WERKT!!! Verschuil je niet achter technische prietpraat; JULLIE kiezen voor deze manier van identificeren, niet je klanten. Of biedt een alternatief aan voor een probleem dat jullie nota bene zelf hebben gecreëerd. Dit is het toppunt van klantonvriendelijkheid!

Inmiddels is mijn creditcard tijdelijk geblokkeerd, dus ik hoop dat dit binnen nu en een paar dagen is opgelost. Anders wordt het een overstap naar American Express. Wel wat duurder, maar daar kun je je in ieder geval wel op een normale manier identificeren.

Ervoor zorgen dat de huidige procedure voor iedereen werkt, of een alternatief bieden voor diegenen bij wie dat niet het geval is. In de tussentijd coulance betrachten door niet de creditcard meteen (tijdelijk) te blokkeren. Al helemaal niet bij mensen die al decennia klant zijn. Onaanvaardbaar.
Geen oplossing aangeboden.

ICS International Card Services is actief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

A. van der Klift
    Vandaag een brief ontvangen van ICS met de mededeling dat de creditcard niet meer kan worden gebruikt en dat de overeenkomsten per 11 september worden opgezegd, als ik me niet alsnog voor die datum identificeer. Ik heb meteen de klantenservice gebeld en de creditcard zelf per direct opgezegd. Bekijk het maar.

Ook een klacht indienen over ICS International Card Services?