Klacht Ikea: Verkeerde producten, dubbel verkeerde levering, verkeerde montage, absoluut gebrek aan service

VanBurik

In de afgelopen maanden heb ik 2 producten besteld bij Ikea die ieder echter dure aankopen waren. Aanvullend betaalde ik ook voor bezorging en voor montage. Er is een opeenstapeling van vele verschillende dingen die verkeerd zijn gegaan. Zelfs het contact met Ikea hierover, verloopt enorm teleurstellend.
Een van de bestelling is op het verkeerde moment geleverd, waardoor ik ineens een week lang (tot de montage) enorme dozen in een daardoor onbruikbare woonkamer had staan. Ook waren de bezorgers kennelijk een doos vergeten, die zij later op de dag geopend voor de deur achterlieten. Bij de uiteindelijke montage van dit product besprak ik expliciet met de monteur dat ik goede viltjes wilde onder elke poot en hij verzekerde me dat dit onderdeel was van de montage. Dit is echter niet gebeurd.
Bij de andere bestelling werd het verkeerde product geleverd en door de vertraging tot we de juiste producten ontvingen, was ook het thuiskantoor meerdere dagen onbruikbaar.
De klantenservice van Ikea op dat moment kon al te weinig doen, omdat klachten kennelijk pas in behandeling kunnen worden genomen wanneer een bestelling 'volledig en goed' is afgerond.
Toen wij uiteindelijk alle juiste producten en alle afspraken achter de rug hadden, bleek Ikea alsnog niets lofwaardigs te doen ter compensatie van hun tekortschieten. Inmiddels ben ik al meer dan een maand bezig met mails en telefoontjes, waarin duidelijk wordt dat hun medewerkers gemaakte afspraken niet noteren, niet nakomen en ik dus vervolgens voor de zoveelste keer wordt gebeld op het verkeerde nummer met steeds kleiner wordende voorstellen voor compensatie'. Op een totale uitgave van bijna 2000 EUR geeft Ikea met duidelijk grote weerzin een soort sigaar uit eigen doos : winkeltegoed a 49 EUR. Dit bedrag is schandalig laag voor de enorme hoeveelheid werk die ik heb aan hun gebrek aan service, organisatie en kwaliteit. En hoe sneu is het dat dit dus alleen besteedbaar is bij hen, een bedrijf dat duidelijk tekortschiet in klantgerichtheid.
Een foutje kan gebeuren, dat begrijp ik. Maar dit is een opeenstapeling van slechte ervaringen en Ikea komt op geen enkel punt substantieel tegemoet om goed te maken wat ze allemaal verkeerd hebben gedaan.

Ikea moet initiatief nemen en een compensatie geven die gelijk staat aan de hoeveelheid werk en overlast die ik eraan heb om te werken met hun incompetentie. Dit betekent het terugbetalen van de aankoopkosten voor het product dat verkeerd werd geleverd, voor de levering die op het verkeerde moment was en verkeerd uitgevoerd, voor de montage die niet naar wens ging, voor de dagen waarop mijn partner geen werkplek had, voor de week waarin wij de woonkamer niet konden gebruiken en voor mijn uren om dit op te lossen.
Structureel moet Ikea dingen in beginsel beter organiseren zodat er niet zoveel mis gaat in simpele dingen als levering en montage. Ook moet Ikea hun interne communicatie verbeteren zodat ik niet tig keer spreek met verschillende mensen die allemaal het verkeerde nummer blijven bellen, die belafspraken niet nakomen en die gemaakte afspraken niet opschrijven. Qua compensatie moet Ikea iets beters te bieden hebben dan deze vorm van gedwongen winkelnering van 'winkeltegoed'.

Ook een klacht indienen over Ikea?