Klacht ING Bank: Aanvraag studenten credit card afgewezen voor onbekende redenen

# 199282
Tyler

In januari 2017 ga ik 6 maanden naar Amerika voor mijn studie. 28 november ben ik naar kantoor Kinkerstraat, Amsterdam gegaan om een studenten creditcard aan te vragen. Die werd een dag later afgewezen.

Online heb ik weer de aanvraag gedaan. Die werd ook afgewezen. Omdat het een automatisch bericht is ben ik terug gegaan.

Ik legde uit dat ik aan de eisen voldoe. Jullie collega is over de voorwaardes gegaan. Hij kon ook niks raars vinden. Na een uur intern bellen had hij geen antwoord op waarom ik niet aan de voorwaarden voldoe. Ook was de verantwoordelijke voor mijn aanvraag niet in het interne systeem.

Jullie collega, die jaren werkt bij deze bank kon nog steeds niks vinden. Dus is er voor de derde keer aangevraagd.

Op 2 December ben ik voor de derde keer afgewezen. Dezelfde dag heb ik telefonisch contact gehad. Ik sprak mevr. Kooistra voor 40 minuten. Zij gaf dezelfde standaard uitleg. Zij zei dat ING niks meer voor mij kan doen. Ik heb dus geen idee wat ik fout doe.

De rede waarom ik dus hier naar toe schrijf is om een specifiek antwoord te krijgen op de vraag waarom ik geen studenten creditcard zou mogen van ING. Want ik heb nog nooit een lening afgesloten, al gaat het mij daar niet om.

Als klant van meer dan 8 jaar vind ik dat ING dat naar mij wel verantwoord is. Ik heb als kind mijn eerste rekening afgesloten en deze is uiteindelijk omgezet tot deze studenten rekening.

Het aanvragen van een creditcard is mij al voorbij maar de manier waarop ik ben behandeld door jullie zogenaamde service vind ik niet kunnen.

ING Bank
    Goedemiddag Tyler van der Meer,

Bedankt voor het insturen van uw klacht. Ik kan mij goed voorstellen dat u graag verduidelijking wilt waarom de Creditcard niet goed is gekeurd.

Ik heb nogmaals voor u contact opgenomen met de afdeling Creditcard en navraag gedaan. Op basis van een scoring systeem wordt getoetst of u wel of niet in aanmerking komt voor een Creditcard. In uw geval de Studenten Creditcard. Een combinatie van die punten toont aan of wij wel of niet de Creditcard toe wijzen. Naar onder andere het inkomen, uitgaven patroon en BKR worden in deze analyse meegenomen. Ik heb niet de mogelijkheid om hier specifieker op in te gaan. Op basis van het scoring systeem is besloten om uw geen Studenten Creditcard toe te wijzen. Dit kan ik helaas niet voor u veranderen.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd Tyler.

Julian
    ING | Webcare
    Beste Julian,

Dat is dus het probleem. Ik ben 20 jaar.
    Ik heb geen BKR. Ik heb nooit een lening afgesloten. Ik heb geen hypotheek. Zoals jij ook kunt zien kan ik niet eens rood staan op mijn rekening. Dus daar kan het niet aan liggen.

Mijn uitgaven patroon is net als dat van elk ander persoon. Ik doe boodschappen, zet geld appart op mijn spaarrekening, om de 10 weken koop ik studieboeken . Alle rekeningen worden optijd betaald.

Hoe kan mijn scoring dan negatief uitpakken?
    ING Bank
    Goedenavond,

Ik begrijp je standpunt. Echter wordt er, zoals mijn collega Julian al aangaf, getoetst op diverse factoren of jij in aanmerking komt voor de Studentencard. Dit blijkt niet zo te zijn.

Helaas kunnen wij deze regels niet omzeilen door je toch een card te verstrekken.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,

Jeroen
    ING Webcare
    Tyler
    Uit de reacties van ING blijkt dat het scorings systeem niet op logica is gebasseerd. In totaal met 4 service medewerkers gesproken maar niemand denkt aan het belang van de klant. Aan transparantie ontbreekt het bij deze bank.

ING verliest met mij een klant omdat dezelfde credit card aanvraag wel bij de concurrent zonder problemen is verlopen.
    Ik ben nog steeds bereid om hier met ING over in gesprek te gaan omdat ik vind dat geen klant zo behandeld mag worden als dat ik behandeld ben.

Ook een klacht indienen over ING Bank?