Opgelost door ING Bank: Afschrijven gaat voor bijschrijven

Hans de Ridder

Wanneer je een grote uitgave wil doen, die je normale saldo ver overschreid, moet je een dag van te voren het benodigde bedrag van je spaarrekening overschrijven. Men behandelt namelijk eerst de afschrijvingen en daarna de bijschrijvingen. Zo trekt de bank dus 1 dag extra rente, want de afschrijving kon niet worden uitgevoerd vanwege te laag saldo en werd dus pas de volgende dag verwerkt.
Bij de volgende afschrijving van bijna € 30.000, zal ik dus een dag eerder het bedrag van mijn spaarrekening halen, verlies € 6,45. Waar heb je het over, ach met een miljoen klanten over een heel leuk bedrag.

Behandel eerst de bijschrijvingen en vervolgens de afschrijvingen.

ING Bank
    Hallo Hans,

Ik snap dat je dit vervelend vindt. Een spaartransactie dient eerst volledig verwerkt te zijn voordat een betaling kan worden goedgekeurd. Hier kan ik niets aan veranderen.

Je berekening is echter niet geheel juist.
    Als jij een dag eerder een opname doet van 30000,- van je spaarrekening dan 'verlies' je (als we rekenen met 0.70% rente op jaarbasis) 30000/100*0.70 = 210 euro op jaarbasis. Als je dit deelt door 365 kom je op ongeveer euro 0,57.

Groet,

Roy
    ING Webcare team
    Hans de Ridder
    Ik ga voor een andere oplossing. Niet meer vooruit plannen maar op de dag zelf afhandelen als dat kan.

Ook een klacht indienen over ING Bank?