Klacht ING Bank: Bank maakt plotseling niet het hele bedrag over bij buitenlandbetaling.

JohnHB

Begin dit jaar worden ineens extra kosten in rekening gebracht voor een buitenlandbetaling. Het hele bedrag wordt niet overgemaakt maar een willekeurig bedrag wordt ingehouden. Dit staat nergens en is ook nooit aangekondigd. Hoe kan het dat een bank dat zomaar mag doen?

Dit tot de bodem uitzoeken het lijkt op sjoemelen. Het ovegemaakte bedrag was 7800 Euro en er wordt dus meer dan 30 Euro achtergehouden.

Goedemiddag JohnHB,

Goed dat je om extra informatie vraagt! Van waar naar waar wordt de overboeking precies gedaan?

Wanneer het van ING naar een rekening in het buitenland is, dan is er een keuze te maken in de kostenverdeling:

◾Our (OUR): Jij neemt alle kosten voor je rekening, zowel die van ING als die van de ontvangende bank. Door de tussenbank mogen geen kosten worden ingehouden. Het volledige bedrag zal bij de bank van de begunstigde aankomen. De begunstigde bank kan in enkele gevallen nog extra kosten inhouden. De ING heeft geen invloed op deze kosten.

◾Shared (SHA): hiervoor wordt aan jou een tarief in rekening gebracht door de ING en wordt de ontvanger getarifeerd door zijn bank. Mogelijk worden er nog aanvullende kosten in rekening gebracht door tussenpartijen.
    ◾Let op: bij betalingen naar EER-landen is het door wetgeving (PSD2) alleen mogelijk om deze met shared kostenverdeling te verwerken. Dit geldt voor alle valuta’s. Lees hier meer over de PSD2 wetgeving.

◾Beneficiary (BEN): hiervoor wordt aan jou niets in rekening gebracht door de ING. De begunstigde neemt alle kosten voor zijn rekening, ook de kosten die ING maakt. ING houdt deze kosten vast in van het bedrag dat wordt overgeboekt.

Voor een wereldbetaling rekent ING €6,00. Daarnaast is via deze link een overzicht te vinden met de kosten per land, deze kosten worden in rekening gebracht wanneer gekozen wordt voor OUR costs.

Kies je voor Shared of BEN, dan is het aan te raden om contact met de buitenlandse bank op te nemen om zo navraag te kunnen doen over de exacte kosten die zij in rekening brengen.

Is het andersom, ontvang je een wereldbetaling op jouw ING rekening? Dan rekenen ook wij €6,00 voor het ontvangen. Daarbij hangt het van de kostenverdeling af die gekozen is door de verzendende partij welke kosten bij jou in rekening worden gebracht. Ook de buitenlandse bank brengt kosten in rekening voor het verzenden van een wereldbetaling.

Geeft dit meer duidelijkheid?

Hoor het graag!

P.S: alle info kun je nalezen via deze link: https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/wereldbetaling/index.html

Groeten,
    Sabrina
    ING | Webcare
    JohnHB
    Ja ik ken de officiele regels prima maar zoals u ziet wordt er veel meer ingehouden dan in de officiele afspraken vandaar mijn klacht. Er wordt gewoon sinds dit jaar niet het volle bedrag overgemaakt en ik verbaas me erover dat dit konsekwent wordt ontkend dat alleen al is zeer verdacht. Dat zult u begrijpen.
    Beste JohnHB,

Bedankt voor het afschrift. Zoals ik het hierop zie zijn dit kosten die door de andere bank zijn berekend. Heb je daar al contact mee opgenomen?

Jildou
    ING Webcare
    JohnHB
    Lokale bank hier zegt dat het om kosten gaat door de Corresponding Bank. Zo te zien in dit geval de Kommerz Bank. De lokale bank hier houdt gewoon zoals altijd hun commissie in dat is duidelijk aangegeven.
    Maar dat is niet volgens de afspraken met ING of andere banken die mogen hier geen extra kosten voor rekenen. Ik zal nog proberen dit op papier te krijgen anders laten jullie het erbij zitten. M Vr Gr, Jan van Beek.
    Beste John,

Mijn collega heeft dit al eerder aangegeven, maar de kosten voor de betaling kun je vinden in de link die mijn collega gaf.

Als je voor OUR hebt gekozen, dan neem jij alle kosten voor je rekening van beide banken. De tussenbank mag dan geen kosten inhouden. Het volledige bedrag zal bij de bank van de begunstigde aankomen. De begunstigde bank kan in enkele gevallen nog extra kosten inhouden. De ING heeft geen invloed op deze kosten. Bij Shared betaal je alleen de kosten van de ING. Voor opdrachten waarvoor je de kosten deelt (SHA), betaalt de ontvanger dit tarief en wordt bepaald door de ontvangende bank. Let op: Mogelijk worden er nog aanvullende kosten in rekening gebracht door tussenpartijen. Bij Beneficairy moet de begunstigde alle kosten betalen. Voor opdrachten waarvoor je de kosten deelt (SHA), betaalt de ontvanger dit tarief en wordt bepaald door de ontvangende bank.

In het scherm krijg je een transactieaanbod met een indicatie van het totaalbedrag met inbegrip van alle kosten. Dit bedrag kan afwijken van de reservering op uw rekening en de daadwerkelijke boeking. De wisselkoers die wordt gebruikt voor het transactieaanbod, is indicatief en kan met name bij hogere bedragen voor een afwijkend bedrag zorgen.

Ik heb het idee dat je gekozen hebt voor OUR. Dit komt namelijk precies overeen met de kosten die zijn ingehouden. Ik zie op de bijlage dat er een totaalbedrag van € 31,00 is ingehouden. Dit zijn de € 6,00 kosten van de ING en de OUR-opslag van € 25,00. Hier vind je deze kosten: https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/our-opslag-tarieven-per-land.html. Dit klopt dus precies met de afschrijving.

Vriendelijke groet,

Tjitske

JohnHB
ING blijft volhouden dat er geen extra kosten zijn gemaakt. Men gaat zelfs zo ver dat men beweert dat we de overmaking als OUR hebben gedaan terwijl we altijd Shared overmaken. U ziet dat men niet geinteresseerd is in dit oplossen. Dan blijft alleen nog de geschillencommissie over. Dan is het ook gelijk landelijk voor alle andere gedupeerden geregeld. Jammer maar we hebben het geprobeerd op een vriendelijke wijze.

Ook een klacht indienen over ING Bank?