Klacht ING Bank: heel onaangenaam

Gebruiker1534406739

ING weigert in te gaan op het verzoek de spaarrekeningen van hun klanten beter te beveiligen (door aparte codes en verlenging opname duur). Bij internet fraude zoals spoofing, microsoftscams, QR code scams en ook de recovery whatsapp scams blijkt iedere keer weer dat mensen van hun spaarrekeningen beroofd worden (vaak vele tienduizenden Euros). Deze spaarrekeningen kunnen makkelijk extra beveiligd worden door aparte codes en door de opname duur te verlengen. Nu kan je bij de ING onmiddellijk in een kwartier 50 000 opnemen en daar dus ook van bestolen worden zodra iemand de code heeft gestolen die je voor een eenvoudige betaling gebruikt. Je kunt dat als klant zelf niet beveiligen tegen scams . Scammers gebruiken vaak spyware en betaalverzoeken. Als het slachtoffer in het betaalverzoek trapt en 1 Euro denkt over te maken wordt ineens alles gestolen. De ING zegt dat niet meer terug te kunnen halen, ook als je de beroving in een uur gemeld wordt . De meeste slachtoffers hebben enkele uren nadat ze gescamd zijn dit door. Ik heb ING meerdere malen verzocht de spaarrekeningen beter te beveiligen door deze met aparte codes te openen (zodat de scammers nooit met een betaalverzoek er aan kunnen komen) en door de tijdsduur van spaaropnames te vertragen (bijvoorbeeld tot een dag). Als extra veiligheid zouden ze de daglimiet op dezelfde wijze veiliger kunnen maken. Scams worden daardoor minder lonend en aantrekkelijk voor fraudeurs omdat de buit beperkt blijft tot de betaalrekening en de door de klant ingestelde daglimiet. Het is onbegrijpelijk dat de ING de ellende laat doorlopen terwijl ze de sleutels om de schade te beperken in hun handen hebben en weigeren aan de klanten ter beschikking te stellen.
Daar waar bij de meeste scams (zoals Microsoftscams en andere betaalverzoek scams) het voeren van een aparte code voor spaarrekeningen en daglimiet wijzigingen voldoende extra veiligheid geeft is het trager maken van daglimiet wijzigingen en spaaropnames vooral van belang bij scams waar klanten alle codes op verzoek doorgeven aan een fraudeur die zich middels spoofing als bankmedewerker voordoet.
Maar zelfs bij spoofing geldt dat ook aparte codes voor spaarrekeningen en daglimiet wijzigingen een deel van de oplossing zijn omdat het door de scammers vertelde verhaal dat je rekening gehackt wordt daardoor ook al minder plausibel wordt.

Een goede dialoog over de wijze waarop mijn spaargeld en dat van andere klanten beter beveiligd kan worden tegen de meest voorkomende vormen van internetbankieren fraude en een herziening van de wijze waarop (toekomstige) slachtoffers vergoed en gehoord worden. Ik vrees dat dit een klacht tegen dovemansoren is maar je weet maar nooit!

ING Bank
    Beste Gebruiker1534406739

Dank je wel voor je uitgebreide toelichting, ik zal jouw feedback dan ook zeker voor je doorzetten naar betreffende afdeling.

Vriendelijke groet,

Yvonne
    ING Webcare

Gebruiker1534406739
Er wordt geen oplossing geboden maar slechts een bericht gegeven dat de klacht binnen ING door wordt gespeeld. Ik wacht dus af tot ik echt een antwoord krijg ! Beste Yvonne van de ING komt dat anwoord nog of spelen jullie alleen maar (met) klachten (door)???

Ook een klacht indienen over ING Bank?