Klacht ING Bank: Ideal-betalingen met de ING Scanner zijn onmogelijk.

Asd47@119

Sinds enkele dagen heb ik de ING Scanner, omdat ik geen mobiele telefoon noch een tablet heb. Nu blijkt dat ik geen ideal-betalingen kan doen. Als mogelijkheid wordt er wel het invullen van een TAN-code gegeven, maar er verschijnt dan een nummer waarvan ik de TAN-code niet heb (ik heb een actieve lijst met TAN-codes van 501 t/m 600, maar ik moet de TAN-code invullen die bij 601, 602, enz. hoort en over die lijst beschik ik niet.).

Bij ING informeren waarom deze faciliteit niet geboden wordt, terwijl je soms niet anders kan betalen dan met ideal.
Een 'oplossing' die niet werkt. De scanner wordt ingevoerd, maar niet alle functies zijn beschikbaar, zoals via de scanner betalen met ideal.

Hi Asd47@119,

Goed dat je ons hier even over bericht!

Als het goed is heb je na het activeren van de scanner de TAN-lijst niet meer nodig om dit soort betalingen te kunnen verrichten. Ik vraag mij daarom af of je de scanner al hebt geactiveerd en of dit helemaal goed is gegaan.

Om dit even te controleren wil je graag verzoeken om even naar Mijn ING te gaan en in te loggen. Als het goed is, zie je rechtsboven je naam. Klik hierop en ga dan naar Profiel, hier zie je het kopje 'Toegang tot je bankzaken' en kun je terugvinden of de scanner al is geactiveerd.

Mocht je zien dat de scanner al geactiveerd is, dan wil ik je verzoeken even te bellen met de Alarmlijn. Deze afdeling is bereikbaar op 020 22 888 00, 24 uur per dag. Zij zullen de scanner op de achtergrond blokkeren en deblokkeren. Je kunt daarna de scanner opnieuw activeren en dan zou het probleem verholpen zijn.

Ik hoop dat je zo verder kunt, mocht je nog vragen hebben laat het even weten!

Miranda
    Webcare ING
    Privé
    Privé bericht
    Deze reactie is verborgen
    Goedemorgen Miranda van de Webcare ING,
    Dank voor je moeite, maar je verhaal klopt niet. Ten eerste is mijn scanner al geactiveerd en ten tweede: op dit moment kunnen nog geen ideal-betalingen worden uitgevoerd met de scanner, zo werd mij zojuist meegedeeld door een medewerker van de Alarmlijn. Er zijn twee mogelijkheden: omdat mijn TAN-codelijst al is gedeactiveerd kan ik een nieuwe TAN-codelijst aanvragen (duurt minimaal vijf werkdagen) of me melden bij een ING-servicepunt bij mij in de buurt om het 06-nummer van mijn prepaid apparaatje (van ongeveer 15 jaar geleden) te laten registreren. Immers, TAN-codes kunnen alleen per SMS naar een mobiele telefoon worden gezonden en niet naar een 'gewone' telefoon. Met andere woorden: ING introduceert een nieuw systeem dat nog niet volledig werkt. Nu kan ik het met mijn 72 jaar allemaal nog prima volgen, maar hoe doet mijn 97-jarige moeder dat, zonder prepaid telefoon en zonder pc?
    ING bevindt zich in goed gezelschap: met deze ouderen wordt op dit gebied totaal geen rekening gehouden door vele bedrijven!
    Goedemorgen Asd47@119,

Mijn excuses voor de miscommunicatie. Een Ideal betaling gaat inderdaad nog met TAN code die je via sms of via de TAN lijst invult.

Ik ben blij te horen dat je er zo verder wel uitkomt.

Voor klanten die problemen hebben met bijvoorbeeld het activeren van de scanner helpen we ook graag verder op een ING kantoor.

Jildou
    ING Webcare
    Goedemorgen Jildou,
    Zodra de scanner is geactiveerd, wordt de TAN-codelijst gedeactiveerd. Een ideal-betaling kan dus helemaal niet meer via de TAN-codelijst (tenzij je een nieuwe aanvraagt, maar dan kun je minstens vijf werkdagen geen betalingen doen, want dan wordt de scanner direct gedeactiveerd).
    ING levert dus halfslachtig werk: de scanner introduceren die niet voor alle diensten werkt maar geleidelijk aan wordt geactiveerd voor andere diensten. Waardeloze 'service' dus en ik zal echt niet de enige zijn die hierop stuit.
    'Je komt er zo verder wel uit', schrijf je. Dat slaat helemaal nergens op, want als ondernemer moet ik nu in mijn eigen tijd (niet-declarabele uren heet dat) moeite doen en tijd investeren om jullie problemen op te lossen.
    Ik ga het weekend toch maar eens een uitgebreide brief sturen naar de voorzitter van de Raad van Bestuur om bij hem mijn klachten te deponeren. Mijn ervaring is dat er dan wel adequate en snelle oplossingen worden geboden!
    Beste Asd47@119,

Oef, het zorgt voor nogal wat gedoe voor jou. Dat is niet zo mooi. Als ik je goed begrijp dan is er inmiddels een nieuwe TAN-lijst voor je aangevraagd? Zodat je iDEAL betalingen nog wel kunt uitvoeren.

Excuses voor alle verwarring en de vertraging die het veroorzaakt. Hopelijk heb je de lijst snel in huis, zodat je weer verder kunt met je betalingen.

Janneke
    ING|Webcare
    Dag Janneke,

Het gedoe is nog niet ten einde. Eerst stuurt een collega van de Alarmlijn mij door naar een Servicepunt van ING in Leidschendam, omdat ik absoluut een mobiel telefoonnummer daar moet doorgeven. Ik vanochtend erheen; de betreffende dame verandert mijn 'normale' telefoonnummer in een mobiel nummer van mijn nauwelijks nog door mij gebruikt mobiele prepaidapparaat. Thuisgekomen blijkt op mijning.nl bij 'Profiel' 'Toegang tot je bankzaken' nog mijn 'normale'telefoonnummer te staan. Ik heb zelf via deze site mijn telefoonummer veranderd in mijn mobiele nummer en ja hoor, de wijziging wordt geaccepteerd (je collega van de Alarmlijn deelde me mee dat dat niet kon). En vervolgens kon ik dankzij een sms op mijn mobiele nummer met ideal betalen.
    Nee, ik heb geen nieuwe TAN-codelijst aangevraagd, want dan zou ik vijf werkdagen geen betalingen kunnen verrichten, omdat mijn scanner direct geblokkeerd zou worden na een aanvraag voor zo'n lijst.
    Weet je wat het probleem bij ING is? Alles en iedereen werkt langs elkaar heen. De één zegt dit, de ander zegt dat. De één zegt: 'U krijgt voor uw zakelijke rekeningen een andere scanner', de ander zegt: 'Nee hoor, ook voor uw zakelijke betalingen kunt u gebruik maken van uw huidige scanner'. De één zegt: 'U moet naar een ING Servicepunt voor het veranderen van uw telefoonnummer', thuisgekomen blijkt dat ik dat gewoon zelf had kunnen doen. En zo weet ik er nog wel een paar.
    Zoals ik al heb opgemerkt: ik ga in het weekend een uitgebreide brief schrijven aan de heer Ralph Hamers, bestuursvoorzitter van de ING Groep om mijn bevindingen aan hem kenbaar te maken en hem er onder meer op te wijzen dat het personeel beter opgeleid moet worden door met één mond te spreken. En dat het invoeren van een scanner in één keer goed moet gaan en niet in etappes.
    Vriendelijke groet!
    Goedemorgen Asd47@119,

Erg vervelend dat alles zo langs elkaar heen is gelopen, mijn excuses daarvoor.Ik ben in elk geval blij dat je nu ook TAN codes per sms kan ontvangen voor Ideal betalingen.

Als je echt alsnog een klacht in wilt dienen dan heb ik meer informatie: https://www.ing.nl/de-ing/klachten/index.html

Jildou
    ING Webcare

Beste Jildou,
    Bedankt voor je advies om de klachtenlink te gebruiken, maar zoals je inmiddels hebt kunnen lezen: ik kies voor een andere weg. Ik vind namelijk dat de top van het bedrijf moet weten hoe het eigen bedrijf er een rommeltje van maakt.
    Met groet en nog een prettige dag!

Ook een klacht indienen over ING Bank?