Opgelost door ING Bank: ING bank is niet waterdicht

sad Opgelost
W.J. Tuil

Er worden met enige regelmaat bedragen van onze ING-bankrekening afgeschreven. Wij doen geen zaken met deze bedrijven die vaak een bekend klinkende naam hanteren als Ziggo en T-mobile. Wij hebben ze ook niet gemachtigd. De directeur klantenservice stelt in een stencil, op reactie op onze schriftelijke klacht (de enige manier op een klacht in te dienen), dat de ING hier geheel buiten staat. Wij moeten dat zelf in de gaten houden en vervolgens actie nemen. Hoe kan een bank opdrachten uitvoeren waar geen fiat op is gegeven. Dit lijkt verdacht op diefstal. Als we een solide banksysteem hebben, dan is dit wel een fors lek.

Klachten van 'gedupeerde' klanten serieuzer behandelen en de controle op zgn. incasso's invoeren cq. verbeteren.

Goedenavond,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer er door een bedrijf van je rekening wordt geïncasseerd zonder dat hier toestemming voor is gegeven je hier niet blij van wordt.

Het incassoproces is echter anders in gericht dan het beeld dat je schetst. Een bedrijf voert een incasso in op basis van onder andere de naam en het IBAN. Deze bedrijven moeten hiervoor wel een vergunning hebben die niet zomaar elk bedrijf kan aanvragen. Vervolgens kan het bedrijf incasseren van je rekening en dan is het aan de rekeninghouder om hierop actie te ondernemen.

De klant heeft 56 dagen om het bedrag zelf terug te boeken. Wanneer de klant dit niet heeft gehaald of het niet eerder is gelukt (of niet eerder is gezien) kan je tot 13 maanden nadat een incasso heeft plaatsgevonden een Melding Onterechte Incasso opstarten.

In dat proces wordt gekeken naar de machtiging die is afgegeven, of de afwezigheid hiervan. Daaropvolgend wordt het bedrijf beboet + het bedrag van de MOI moet worden terugbetaald. Dat is het punt waar er wordt gekeken naar de machtiging.

Ik neem in ieder geval de klacht mee en registreer dit als feedback/suggestie, zodat hier naar gekeken kan worden. Dank hiervoor.

Groeten,

Nick
    ING Webcare
    W.J. Tuil
    Dag. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben een 'klant' en er wordt willekeurig iets van mijn rekening afgeschreven. Door de bank (die ik daarvoor ook nog eens betaal). De rest interesseert mij niet zo veel.
    Los daarvan is de afhandeling van de ING pover. Chatten, schrijven en nu wordt het meegenomen.
    Ik heb toegang tot zo'n 10 rekeningen, bij alle grote banken. Gebeurt alleen bij de ING.
    Vraag is ook hoe in een systeem van een bedrijf mijn naam en mijn IBAN en blijkbaar een abonnement komt.
    ING Bank
    In zulke gevallen raden we ook altijd aan even contact op te nemen met het bedrijf in kwestie. Natuurlijk kan het voorkomen dat het per ongeluk gebeurd is, maar in sommige gevallen is er wel degelijk een incasso-overeenkomst met het bedrijf.

Heb je al contact gehad met het bedrijf in kwestie?

Vriendelijke groet,

Roos
    Webcare ING
    W.J. Tuil
    Ik ken Ziggo alleen van de reclame.
    ING Bank
    Ziggo is telefonisch te bereiken via 0900-1884 tussen 08:00-22:00. Mocht het verder onterecht zijn dan kan je de incasso ook blokkeren in Mijn ING als je zoekt op "incasso blokkeren".

Groeten,

Jildou
    ING Webcare
    bekend

W.J. Tuil
eigenlijk niets, ING gaat er niet inhoudelijk er op in.

Ook een klacht indienen over ING Bank?