Opgelost door ING Bank: ING bank is niet waterdicht

Status
sad Opgelost
Klachtnummer
# 374669
Gebruiker
W.J. Tuil
Datum
6 reacties

Details

De klacht

Er worden met enige regelmaat bedragen van onze ING-bankrekening afgeschreven. Wij doen geen zaken met deze bedrijven die vaak een bekend klinkende naam hanteren als Ziggo en T-mobile. Wij hebben ze ook niet gemachtigd. De directeur klantenservice stelt in een stencil, op reactie op onze schriftelijke klacht (de enige manier op een klacht in te dienen), dat de ING hier geheel buiten staat. Wij moeten dat zelf in de gaten houden en vervolgens actie nemen. Hoe kan een bank opdrachten uitvoeren waar geen fiat op is gegeven. Dit lijkt verdacht op diefstal. Als we een solide banksysteem hebben, dan is dit wel een fors lek.

De oplossing

Klachten van 'gedupeerde' klanten serieuzer behandelen en de controle op zgn. incasso's invoeren cq. verbeteren.

6 reacties

  1. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Goedenavond,

    Bedankt voor je bericht. Ik kan mij goed voorstellen dat wanneer er door een bedrijf van je rekening wordt geïncasseerd zonder dat hier toestemming voor is gegeven je hier niet blij van wordt.

    Het incassoproces is echter anders in gericht dan het beeld dat je schetst. Een bedrijf voert een incasso in op basis van onder andere de naam en het IBAN. Deze bedrijven moeten hiervoor wel een vergunning hebben die niet zomaar elk bedrijf kan aanvragen. Vervolgens kan het bedrijf incasseren van je rekening en dan is het aan de rekeninghouder om hierop actie te ondernemen.

    De klant heeft 56 dagen om het bedrag zelf terug te boeken. Wanneer de klant dit niet heeft gehaald of het niet eerder is gelukt (of niet eerder is gezien) kan je tot 13 maanden nadat een incasso heeft plaatsgevonden een Melding Onterechte Incasso opstarten.

    In dat proces wordt gekeken naar de machtiging die is afgegeven, of de afwezigheid hiervan. Daaropvolgend wordt het bedrijf beboet + het bedrag van de MOI moet worden terugbetaald. Dat is het punt waar er wordt gekeken naar de machtiging.

    Ik neem in ieder geval de klacht mee en registreer dit als feedback/suggestie, zodat hier naar gekeken kan worden. Dank hiervoor.

    Groeten,

    Nick
    ING Webcare
  2. Auteur
    W.J. Tuil
    Datum
    Dag. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik ben een 'klant' en er wordt willekeurig iets van mijn rekening afgeschreven. Door de bank (die ik daarvoor ook nog eens betaal). De rest interesseert mij niet zo veel.
    Los daarvan is de afhandeling van de ING pover. Chatten, schrijven en nu wordt het meegenomen.
    Ik heb toegang tot zo'n 10 rekeningen, bij alle grote banken. Gebeurt alleen bij de ING.
    Vraag is ook hoe in een systeem van een bedrijf mijn naam en mijn IBAN en blijkbaar een abonnement komt.
  3. Auteur
    ING Bank
    Datum
    In zulke gevallen raden we ook altijd aan even contact op te nemen met het bedrijf in kwestie. Natuurlijk kan het voorkomen dat het per ongeluk gebeurd is, maar in sommige gevallen is er wel degelijk een incasso-overeenkomst met het bedrijf.

    Heb je al contact gehad met het bedrijf in kwestie?

    Vriendelijke groet,

    Roos
    Webcare ING
  4. Auteur
    W.J. Tuil
    Datum
    Ik ken Ziggo alleen van de reclame.
  5. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Ziggo is telefonisch te bereiken via 0900-1884 tussen 08:00-22:00. Mocht het verder onterecht zijn dan kan je de incasso ook blokkeren in Mijn ING als je zoekt op "incasso blokkeren".

    Groeten,

    Jildou
    ING Webcare
  6. Auteur
    W.J. Tuil
    Datum
    bekend

Uiteindelijke oplossing

Auteur
W.J. Tuil
Datum
Uiteindelijke oplossing
eigenlijk niets, ING gaat er niet inhoudelijk er op in.
Status
opgelost
Beoordeling
sad

Ook een klacht indienen over ING Bank?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen