Klacht ING Bank: ING is onduidelijk als het gaat om boetes en termijnen bij het oversluiten van een hypotheek

J.M. Westerveld

We hebben onze spaarhypotheek overgesloten naar een andere bank. De rentevaste periode liep af op 01/02. De definitieve aflosnota is op 18/01 door ING verstuurd. We dachten dus dat alles geregeld was en hebben dus niet gereageerd op het verzoek van ING om de termijn van de nieuwe rentevaste periode voor 01/02 door te geven (hierbij had je niet de optie : ik verleng niet maar sluit over). Op 05/02 stuurt ING ons een brief dat de nieuwe rentevaste periode is ingegaan. Ik heb hierover met ING gebeld en er werd opgemerkt dat als ik geen keuze maakte, ING het voor mij zou doen (10 jaar verlenging). Consequentie zou zijn 1800,00 aflos boete. Op 14/02 hebben we de hypotheek overgesloten bij de notaris, ik heb hem gevraagd waarom niet per 01/02, dit had te maken met een termijn die ING hanteert. We hebben ING een brief gestuurd dat we in de veronderstelling waren dat de oude hypotheek was stop gezet en dat dan maar de oude hypotheek voor 1 jaar verlengd zou worden. Ik heb hier een telefoontje op ontvangen van ING, ze kwamen met het verhaal dat ING op haar beurt ook weer voor 10 jaar een lening moet regelen, m.a.w. dat er een aflosboete berekend zou worden. Toen ik zei dat er hierover niets stond op de definitieve aflosnota, nam hij gas terug. Inderdaad is er niets berekend. Hij verzekerde me ook dat eer geen boete meer zou worden gegeven.
We hebben dus een hele tijd in onzekerheid gezeten of we nou wel of geen boete zouden krijgen. We verwijten ING dat ze niet duidelijk zijn in het opleggen van een boete. De definitieve aflosnota zou voldoende moeten zijn om geen nieuwe rentevaste periode in te laten gaan. Bovendien waren we niet op de hoogte van een termijn die ING hanteert voordat er daadwerkelijk bij de notaris overgesloten kan worden.

We zouden niet zo gauw meer gaan oversluiten nu we al deze stress over ons heen hebben gekregen, maar willen nu wel precies weten wat er fout is gegaan zodat andere consumenten hier iets mee kunnen.
Onze vragen willen we beantwoord :
-waarom wordt er een nieuwe rentevaste periode bepaald terwijl er twee weken eerder een definitieve aflosnota is opgemaakt?
-waarom wordt er niet gecommuniceerd dat de ING een termijn hanteert voor er wordt overgesloten, en dient deze termijn voor de deadline van de oude hypotheek te liggen om een boete te voorkomen?
-waarop is de boete van 1.800 gebaseerd ? klopt het dat deze op de definitieve aflosnota zou moeten staan ?

ING Bank
    Hi J.M. Westerveld,

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor extra stress heeft gezorgd in deze tijd. Erg vervelend.

Ik begrijp de vragen die je hebt hierover. Zou je dit met de afdeling Hypotheken willen besrpreken op 020 22 888 88, zodat zij in de systemen kunnen kijken en al jouw vragen hierover kunnen beantwoorden?

Vriendelijke groet,

Roos
    Webcare ING
    J.M. Westerveld
    Hallo Yvonne, ik kan geen medewerker van jullie aan de lijn krijgen op dit moment. Ik probeer het deze week nogmaals.
    ING Bank
    Dat is helemaal prima J.M. Westerveld.

Ik hoop op een goede afloop.

Fijne dag verder.

Vriendelijke groet,

Margreet
    ING|Webcare

Ook een klacht indienen over ING Bank?