Klacht ING Bank: omgekeerde bewijslast voor vordering 300+ euro

botsauto

Ik ben in de Dominicaanse Republiek op vakantie geweest en heb bij een autobedrijf een auto gehuurd. Ik krijg enkele maanden later via mijn CC een vordering van 300+ euro door dat autobedrijf zonder kennisgeving of bewijs. Ik heb ING gebeld en deze adviseerde me een formulier online in te vullen, dan zouden zij het bedrag storneren in afwachting van een reactie van de verhuurder. Zo gezegd zo gedaan, plots krijg ik schriftelijk van ING te horen dat ik moet bewijzen dat ik onschuldig ben, door met de firma contact te leggen en te bewijzen dat de vordering onterecht is. Dus de omgekeerde bewijslast, bewijzen dat je onschuldig bent terwijl ik niks kan bewijzen maar diegene die vordert wel bewijs moet hebben om zijn vordering te eisen. Verkeersboetes in DR zijn uiterst zeldzaam en als, dan geen bedrag van 300+ euro, aldus de NL ambassade. Schade aan de auto is er ook niet want ik heb 2 x een filmpje gemaakt van de auto (begin en einde dag). Het verhuur papiertje heb ik niet meer want zoiets blijf je niet maanden bewaren (achteraf weet ik beter). Enfin ik moet dus 300+ euro betalen voor iets waarvan ik niet weet waarom. ING hier zijn jullie niet klantvriendelijk bezig. Ik had meer steun en gelijkgestemd gedrag van uw medewerkers verwacht voor iemand die al 35 jaar klant is van uw bedrijf. Hoe gaan we dit oplossen?

Ik verwacht van de ING dat ze zich aan hun eerste afspraak houden: het geld storneren totdat de eisende partij zich meldt met bewijslast waarvoor het geld gevorderd wordt. Zo lang die er niet is wil ik niks betalen. Stuurt de eiser een bewijsstuk zal ik uiteraard met terugwerkende kracht aan de vordering voldoen.

Goedemorgen meneer/mevrouw Plettenberg,

Ik kan me goed voorstellen dat u deze situatie vervelend vindt! Gaat u fijn op vakantie en krijgt het zo'n staartje.

De reden dat wij vragen om bewijs van contact met de andere partij is omdat wij dan na kunnen gaan waar het misgegaan is. Het kan inderdaad gerust een verkeerde incasso zijn, maar dan is het van belang dat er met het bedrijf contact gezocht wordt zodat zij eventueel de fout kunnen herstellen. Mocht dit niet gebeuren, dan kan de mailcommunicatie altijd naar ons toegestuurd worden. Een van de voorwaarden van de Geldterugservice is dat er contact gelegd is met het bedrijf.

Mijn advies is dan ook met het bedrijf contact op te nemen om dit bespreekbaar te maken. Mocht het met hen niet lukken, dan kan de communicatie hierover naar ons toegestuurd worden.

Vriendelijke groet,

Roos
    Webcare ING
    botsauto
    Beste, zoals eerder aangegeven: ik heb niks van dat bedrijf. Uw telefonische medewerker vertelde mij dat u het bedrag zou storneren in afwachting van een reactie van dat bedrijf. Mocht het terecht zijn dan betaal ik zonder meer. Maar ik kan niks bewijzen. Dat bedrijf op DR wel als het terecht is. Zo moeilijk is dit toch niet.
    botsauto
    Update: het is nog niet afgerond. Klantvriendelijk is het allerminst. Ik heb uiteindelijk via telefoonrekening het nummer weten te achterhalen. Gebeld, geappt en sms gestuurd. Geen reactie. Screenshots grstuurd naar ING. Reactie ING: " .....wij weten niet of dit nummer van het bedrijf is. .... " . Nou ja dan ben ik toch slimmer dan de medewerker van ING TRANSACTIEONDERZOEK: ik vind via telefoonnummer en google het bedrijf en heb via een screenshot dat bewijs ook maar gestuurd. Vraag me alleen af voor wie die mensen werken bij ING TRANSACTIEONDERZOEK. De klant of ....?
    En wat onderzoeken ze als ik alles moet aanreiken?
    Wordt vervolgd ....
    Goedenavond,

Goed om te horen dat u zogenoemde bewijsstukken heeft aangeleverd die nodig zijn voor het onderzoek dat loopt via de Geld Terug Service.

Ik hoop dat u opnieuw spoedig reactie zal ontvangen van mijn collega's die het in behandeling hebben.

botsauto
    Tja ING reageert gewoonweg niet ... Dat is ook een methode. Ik heb geleverd wat gevraagd werd maar geen reactie meer. Wordt tijd voor een schriftelijke klacht. Hier trekken ze zich niks ervan aan.
    Goedenavond,

Het kan inderdaad even duren voordat u een reactie heeft, geen zorgen. Een transactieonderzoek kan enige tijd in beslag nemen. Binnen 6 weken totaal zal er duidelijkheid zijn.

Mijn enige advies is om in contact te blijven met mijn collega's die bezig zijn met het onderzoek. Zij geven aan wat zij nodig hebben om het onderzoek te kunnen laten verlopen.

Vriendelijke groet,

Roos
    Webcare ING
    botsauto
    we zijn nu alweer een week verder en nog geen signaal van ING... service? welnee!
    Goedenavond,

Het ene onderzoek heeft helaas meer voeten in de aarde dan het andere onderzoek. Ik moet je daarom helaas toch echt nog even om geduld vragen, het spijt me!

botsauto
    Tja nog steeds niks gehoord.... leg eens uit waarom dit 6 weken moet duren met alle bewijslast die al aangedragen is? Bellen jullie nu elke week dat nummer van die company om te kijken of jullie hem aan de lijn krijgen? Of waar wachten jullie op? Of word ik nu "gestraft" omdat ik online klaag?
    Goedemorgen,

We behandelen elke klant en klacht op dezelfde manier, wij 'straffen' zeker niet omdat de klacht online is binnen gekomen.

Ik snap dat het vervelend is dat het lang duurt voordat je een terugkoppeling op jouw melding via de Geld Terug Service ontvangt!

Ik zou graag willen kijken of ik kan inzien wat de status is op dit moment. Daarvoor zou ik graag willen weten of je het per post of per mail hebt ingestuurd. Wanneer je het per mail hebt ingestuurd, dan zou ik graag willen weten op welke datum en vanaf welk e-mailadres.

Hoor het graag!

ING Bank
    Bedankt voor de gegevens. Ik heb navraag voor u gedaan, het verzoek is volop in behandeling op dit moment. Ik zou u graag het directe telefoonnummer willen geven van de afdeling transactieonderzoek zodat u in contact gebracht kan worden met de collega die dit in behandeling heeft.

Dat is mogelijk via 058-295 2173.

ING Webcare

Ook een klacht indienen over ING Bank?