Klacht ING Bank: Onjuiste berekening boete vervroegd aflossen hypotheek door ING

Jeroen

Ondanks dat je het onbewust wel verwacht maar je er toch niet vanuit mag gaan heeft de ING ons zojuist een aflosnota gestuurd waarbij de boete voor vervroegd aflossen geen rekening houdt met het jaarlijkse boetevrije bedrag voor aflossen.
Notabene in haar Eigen aflosnota wordt dit vermeld tot uiting komend in een bedrag waarover de kosten berekend Mogen worden. Uit het telefonisch contact met de ING werd dit erkend echter vermeld dat betreffende medewerker hier geen zeggenschap over heeft dus niets voor ons kan betekenen. Resteert enkel het klachtencircuit wat ons betreurt.
Overigens betwisten wij deze boete op basis van het scala van feiten en omstandigheden op het moment van aangaan van deze hypotheek. Wij houden ons alle rechten voor.

Aangepaste aflosnota

ING Bank
    Beste Jeroen,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat je een aflosnota hebt gekregen met de boete voor vervroegd aflossen, zonder dat er rekening is gehouden met het boetevrije bedrag.

Ik kan me voorstellen dat je daar van baalt en dat het een ander beeld geeft! Ik heb contact opgenomen met de afdeling Hypotheken. Zij geven aan dat je het niet eens bent met de hoogte van de boete en het beleid. Je mag per kalenderjaar 10% aflossen. Tijdens de rentevaste periode is een korting voor jou van toepassing. Daar tegenover staat dat je bij vrijwillige verkoop aanvullende kosten verschuldigd bent over hetgeen dat daadwerkelijk uitstaat.

Mocht je nog vragen hebben kun je contact opnemen met de afdeling Hypotheken op telefoonnummer 020 22 888 99.

Vriendelijke groet,

Tjitske
    ING Webcare
    Jeroen
    Even voor de nauwkeurigheid, eerst om klacht 1 af te ronden, zoals ook in uw reactie staat hebben wij recht om 10% boetevrij per jaar af te lossen. Dit blijkt mede uit de aflosnota en de akte. Er is een bedrag bepaald waarover de boete berekend dient te worden na aftrek van de 10% die we dit jaar boetevrij mogen aflossen. Echter wat mijn verbazing wekt is dat vervolgens in de finale boeteberekening een hoger bedrag als basis wordt gehanteerd. Graag ontvang ik allereerst een aanpassing hiervan
    ING Bank
    Beste Jeroen,

Goed dat je dit aangeeft. Helaas kan ik via deze weg niet zorgen voor een aanpassing mocht dit nodig zijn. Ik wil je dan ook vragen telefonisch contact op te nemen met onze afdeling Hypotheken op 020 22 888 99. Hier kunnen ze je verder helpen en antwoord geven op vragen die je nog hebt.

Meike
    ING Webcare
    Beste Meike,
    Dank voor je reactie. Jammerlijk om te lezen dat jij de aanpassing niet kan (laten) verrichten. Het betreffende nummer heb ik reeds gebeld alvorens ik deze klacht indiende omdat deze afdeling aangaf de aanpassing niet kon verrichten en enkel een klacht tot de mogelijkheid voor hen behoorde. Indien zij de aanpassing wel kunnen doen veranderd dit de zaak, anders lijkt dit me weinig zinvol. Kan jij bevestigen dat dit is veranderd nadat jij contact hebt gehad?