Opgelost door ING Bank: Onnodig traineren bij uitvoering van notariele volmacht.

content Opgelost
Gevolmachtigde

Mijn vader is recent overleden. Mijn moeder is warrig en kan haar bankzaken niet zelf regelen. Zij hebben een en/of rekening. Voor mijn moeder beschik ik over een notariele volmacht om haar bankzaken te beheren. Mijn moeder woont in een verzorgingstehuis en fysiek contact is niet mogelijk a.g.v. Corona.

Ik probeer al twee maanden gemachtigd te worden om de bankzaken voor mijn moeder te doen en wordt door ING van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst moesten de juiste stukken worden aangeleverd. Daarna moest ik mijzelf legitimeren. Daarna moest ik op kantoor een bankrekening openen. Daarna moesten mijn zus en ik wéér een ander formulier invullen waarin wij elkaar machtigden. Telkens weer wat nieuws.
Nu we eindelijk alles opgestuurd hebben weigert ING de machtiging te regelen, omdat mijn overleden vader geen toestemming geeft om de en/of rekening te beheren. (Hoe verzin je het!!!). Hierdoor moet eerst de en/of rekening op naam van mijn moeder gezet worden. ING heeft het testament ontvangen, waarin staat dat al het geld naar mijn moeder gaat en dat de kinderen een schuldverklaring ontvangen. Maar de ING wil een notariele verklaring van erfrecht ontvangen. We hebben deze wel aangevraagd, maar in de corona-tijd lukt het niet om alle 7 kinderen te laten tekenen. Er ontbreken er nog twee.
Maar los van Corona, is dit een proces dat maanden kan duren, terwijl de bankzaken gewoon gedaan moeten worden. Bovendien heeft de verklaring van erfrecht niets te maken met de notariele volmacht die mijn zus en ik hebben om de bankzaken van mijn moeder te doen. Mijn heeft wél toegang tot die rekening, dus waarom wij als gevolmachtigden dan niet? En wat antwoordt de dame van de ING bank daarop: Dat eerst mijn overleden vader daar toestemming voor moet geven, omdat het een en/of rekening betreft.

Ik zou het heel fijn vinden als jullie kunnen bemiddelen.

ING Bank
    Goedemorgen N.L.J. Van maarseveen,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw vader. Heel veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd.

Ik kan me voorstellen dat u niet zit te wachten op dit onnodige oponthoud bij het afwikkelen van de bankzaken. Mijn excuses voor de eerdere behandeling door onze klantenservice, dit is absoluut niet de normale gang van zaken.

Wat betreft de klacht; dit moet worden opgelost en zo snel mogelijk. Omdat ik geen inhoudelijke kennis heb omtrent dit proces, heb ik deze klacht met hoge urgentie neergelegd bij de verantwoordelijken hiervoor. Ik verwacht dan ook dat er op zeer korte termijn contact met u opgenomen gaat worden.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Jeroen
    ING Webcare

Gevolmachtigde
ING ontvangt blijkbaar zoveel klachten dat zij inmiddels een gestroomlijnd klachtenproces hebben ingericht. Na het indienen werd door de ING bank een bosje tulpen bezorgd. Ik ben ook netjes teruggebeld met de mededeling dat ze mijn probleem begrepen en dat ze het voor zouden leggen aan de afdeling juridische zaken om te kijken of ze iets voor me kunnen beteken. Vervolgens is er nog een ruime tijd verstreken, waarin ikzelf ook de verklaring van erfrecht kon aanleveren. We zijn inmiddels ruim 3 maanden na het overlijden van mijn vader en sinds vandaag heb ik van de ING toegang gekregen tot de rekeningen.

Ook een klacht indienen over ING Bank?