Opgelost door ING Bank: Onterechte kosten betaling vanuit Engeland

Status
happy Opgelost
Klachtnummer
# 131119
Gebruiker
maxvermeij
Datum
6 reacties

Details

De klacht

De ING heeft kosten in rekening gebracht voor een eurobetaling (van € 250) die ik op 29-09-2015 ontvangen heb vanuit Engeland. Op de website van de ING wordt aangegeven dat dergelijke betalingen (indien gedaan in euro en niet in ponden) gratis zijn. Er is voldaan aan alle voorwaarden waaronder (volgens de website) de ontvangst van het bedrag gratis zou moeten zijn. Website: https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/europese-overschrijving/index.html.
Toch zijn kosten (€ 5) in rekening gebracht.
Ik heb twee keer gebeld met ING, twee keer een ander verhaal: 1. het is een betaling uit Engeland "dus" kan het nooit een eurobetaling zijn; 2. het is de schuld van de Engelse bank.

De oplossing

De ING moet de onterecht in rekening gebrachte kosten terugbetalen.

6 reacties

  1. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Beste Max,

    Ik kan me voorstellen dat je baalt wanneer er kosten in rekening worden gebracht. Wanneer je een betaling naar Engeland doet valt dit in principe onder een Europabetaling. Wij brengen dan inderdaad geen kosten in rekening. Het kan echter wel zijn dat de bank van de ontvanger wel kosten in rekening brengt, bijvoorbeeld voor het omzetten van de valuta. Dit wordt ook op onze website aangegeven. Ik snap dat dit heel vervelend is wanneer je dit niet gelezen hebt en je voor verrassingen komt te staan :( Wij hebben echter geen invloed op het berekenen van de kosten van de buitenlandse bank.

    Groet,

    Linda
    ING Webcare
  2. Auteur
    maxvermeij
    Datum
    Je hebt mijn klacht niet goed gelezen of begrepen. Ik heb duidelijk vermeld dat ik een betaling ONTVANGEN heb. Ik heb contact opgenomen met degene die de betaling aan mij gedaan heeft. Zijn reactie: "Just spoke to my currency broker and they confirm I paid all the transfer fees in my GBP bill and that they sent out the full 250 Euro to your bank so there should be no problem and you should have received the full amount." Het ligt dus niet aan de Engelse bank maar aan jullie.
  3. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Hoi Max,

    Je hebt gelijk inderdaad, ik heb het verkeerd gelezen. Mijn excuses hiervoor. Het kunnen nu verschillende dingen zijn. We kunnen dit onderzoeken, maar ik kan je ook € 5,- overmaken. Ga je hiermee akkoord?

    Groet,

    Linda
    ING Webcare
  4. Auteur
    maxvermeij
    Datum
    Hallo Linda,
    Dat is akkoord.

    Desalniettemin lijkt het me goed om het toch intern te onderzoeken, het lijkt me niet goed als dit vaker zou voorkomen.
    Ik heb ook een rekening bij de Rabobank. Daarop ontvang ik met enige regelmaat eurobetalingen uit SEPA-landen. Daarvoor worden nooit transactiekosten in rekening gebracht. Dus het is vreemd dat bij deze betaling wel kosten in rekening gebracht zijn. SEPA is SEPA.
    Groeten,
    Max
  5. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Ja, zeker, dat is zeker de moeite waard om te onderzoeken. Dat verzoek heb ik inmiddels doorgegeven.

    Het bedrag staat binnen 5 werkdagen weer op je Betaalrekening.

    Nogmaals excuses voor mn fout! Ik wens je nog een fijne avond :)

    Groet,

    Linda
    ING Webcare
  6. Auteur
    maxvermeij
    Datum
    Dank voor de snelle afhandeling.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
maxvermeij
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
opgelost
Beoordeling
happy

Ook een klacht indienen over ING Bank?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen