Klacht ING Bank: Transferkosten Zweden onnodig.

Status
sad Niet opgelost
Klachtnummer
# 277722
Gebruiker
Annettede
Datum
4 reacties

Details

De klacht

Ik maak iedere maand geld over naar Zweden en zie nu dat er iedere maand €6 transferkosten worden afgeschreven. Terwijl dit helemaal niet nodig is. Waarom krijg ik hier geen duidelijke informatie over? Er staat op de site: Wilt u geld overmaken naar Zweden? Op deze pagina leest u hoe dat werkt.
Zo werkt het
Stap 1. Log in op Mijn ING of Mijn ING Zakelijk
(na inloggen komt u op de juiste pagina)
Stap 2. Kies Zweden en de valuta Zweedse Kroon (SEK), de muntsoort van Zweden. Zo weet u zeker dat u het juiste bedrag overmaakt.
Stap 3. Vul de nodige informatie in. Hieronder leest u welke gegevens u nodig heeft voor een betaling naar Zweden.
Als ik het bedrag in Euro's overmaak hoef ik de transferkostemn niet te betalen

Dit kost mij iedere maand onnodig een hoop geld. Ik hoop dit terug gestort te krijgen.

De oplossing

Ik wil mijn betaalde transferkosten teruggestort op mijn rekening.

4 reacties

  1. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Hallo A.M. de Bruin,

    Omdat het gebruikelijk is om in bij een internationale betaling over te maken in de valuta van het ontvangende land, vind je de bovenstaande instructie op ing.nl. Vaak is het aan te bevelen om je betaling in Zweedse Kronen over te maken in plaats van Euro's. Zo weet je namelijk zeker dat de ontvanger het bedrag in de grootte ontvangt zoals je het hebt overgemaakt.

    Wanneer je het in Euro's overmaakt, dan is dat voor jou inderdaad gratis. Maar het kan voor de ontvanger betekenen dat er soms een fikse koersopslag berekend wordt. Deze gaat dan vaak van het totaalbedrag af. ING heeft daar geen zicht of invloed op.

    Via de rekentool https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/bereken-kosten-buitenlandbetaling.html krijg je precies inzichtelijk wat de kosten voor jou zijn bij een betaling in Kronen of Euro's. Ik ben met je eens dat de informatie onder het kopje 'Zweden' https://www.ing.nl/particulier/betalen/buitenland/buitenland-betaling/uitleg-per-land/zweden.html wel iets duidelijker mag. Mijn excuses voor de verwarring hierover.

    Ik begrijp uit je verhaal dat je inmiddels voortaan overmaakt in Euro's? Ik wil je graag een deel van de kosten vergoeden, maar heb ik daarvoor meer gegevens van je nodig. Deze zal ik opvragen via een privébericht.

    Vriendelijke groet,

    Hilde
    ING Webcare
  2. Auteur
    ING Bank
    Datum
    Goedemorgen,

    Heb je ons privéberichtje nog gelezen? :-)

    Groet,

    Roos
  3. Auteur
    Annettede
    Datum
    Goedenavond,

    Ik heb de mail gelezen en beantwoord.

    Vriendelijke groet,

    A.M.de Bruin
  4. Auteur
    Annettede
    Datum
    Beste Yvonne,

    Dank u wel voor uw reactie. Ik heb een berekening gemaakt van de kosten van de transferbetalingen die ik gedaan heb. De afgelopen jaren heb ik meer dan €450 aan transferkosten betaald, door onduidelijkheid op de site van de ING. €40 lijkt me een beetje weinig en is niet in verhouding met het bedrag dat ik in werkelijkheid kwijt ben. Doordat ik iedere maand geld overmaak maak ik nog steeds kosten.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
Annettede
Datum
Uiteindelijke oplossing
Een vergoeding van €40, dit is echt te weinig. De werkelijke transferkosten zijn meer dan €450.
Status
niet opgelost
Beoordeling
sad

Ook een klacht indienen over ING Bank?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen