Klacht ITV Hogeschool Voor tolken en Vertalen: Volledige opleiding kosten betalen terwijl ziek zijn is overmacht, niemand kiest daarvoor kennelij

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 440894
Gebruiker
Simohamed
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Een tijdje geleden heb ik aangemeld voor de opleiding algemene tolk techniek bij ITV Hogeschool voor Tolken en Vertalen. Nadat ik de eerste les had gevold, kon ik de cursus niet continueren door medische omstandigheden. Ik had namelijk een ongeluk gehad. Ik heb netjes ITV Hogeschool meegedeeld dat ik door ziekte de opleiding niet kan afronden en dat ik daardoor moet stoppen, helaas krijg ik als reactie dat ik de volledige factuur prijs moet betalen terwijl ziek zijn is overmacht, niemand kiest daarvoor kennelijk.

Ik heb ook aangegeven dat ik bereid ben om 1/3 van de opleiding factuur als aanbetaling te doen en de 2/3 betalen als de volgende cursus gaat beginnen en natuurlijk als ik beter word, helaas werd deze voorstel ook geweigerd.

Ik vind het onterecht dat ik onlangs met de opleiding was gestopt vanwege overmacht en toch duizenden euro’s moet betalen voor de lessen die ik niet heb gevolgd. Ik was toen eerlijk gezegd van plan om naar de rechter te stappen maar door ziekte ben ik van afgezien. Ik moest eerste gaan herstellen. Er zijn ook veel ander van die soort instituten (zoals NCOI en LOI) eerder door de rechter voor op de vingers zijn getikt, maar toch blijven ze hoge bedragen eisen.

Ik moest veel medische onderzoek uitvoeren in het ziekenhuis en uiteindelijk 6 maanden nodig gehad voor herstel met fysiotherapie onder ander.
Ik vind dat een opleiding een zogenoemde 'overeenkomst tot opdracht'. Die overeenkomst moet elk moment opgezegd kunnen worden, zonder beperkende voorwaarden. Leerlingen of studenten zijn volgens het consumentenrecht alleen verplicht om te betalen voor het deel van de opleiding dat ze al gedaan hebben én een 'redelijk deel' van de kosten zoals bijvoorbeeld lesmateriaal dat al verstuurd is.

Gewenste oplossing

Heeft wel zin om nog naar de rechter te stappen?
Geboden oplossing
Ik word doorverwijzen naar de studentenadministratie van ITV Hogeschool maar ik had vorige jaar meerder malen contact gehad met de studentenadministratie van ITV Hogeschool zonder resultaat. Ze gaven onder ander de volgende reactie namelijk “Hogeschool is geen winkel waar achteraf over de prijs van diensten of een aanpassing van de vooraf overeengekomen afspraken onderhandeld kan worden”.
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

1 reactie

  1. Auteur
    ITV Hogeschool Voor tolken en Vertalen
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Beste (oud-)student,
    Bedankt voor het melden van jouw klacht. We verwijzen je graag naar de studentenadministratie van ITV Hogeschool. Daar kun je terecht voor het melden van jouw klacht, de exacte procedure van de klachtenafhandeling en al je overige vragen. Ze zijn bereikbaar via 088 481 75 70 of admin@itv-hogeschool.nl.

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over ITV Hogeschool Voor tolken en Vertalen?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen