Opgelost door IZA Zorgverzekeraar: Iza wil niet betalen

Henk

IZA/VGZ is een prima verzekering, zolang je niets declareert. De rekening voor mijn steunzolen, aangemeten door de Livit Orthopedie B.V., is door de IZA afgewezen. Als reden gaf IZA eerst dat zij geen contract hadden met deze zorgverlener. Dat is gek dacht ik, want in de voorwaarden staat helemaal niets over de beperking van keuze van zorgverlener. Dat moet dus een foutje zijn. Via de website om opheldering gevraagd. Nu word als reactie gegeven dat de rekening niet vergoed wordt, omdat de steunzolen door de huisarts geleverd zijn. Op de factuur staat heel duidelijk het logo en de naam van Livit Orthopedie. Hoe komt IZA er bij dat de steunzolen door de huisarts geleverd zijn? Dan maar even bellen met IZA. Een aardige dame vertelt mij dat zij het ook niet eens is met de afwijzing, maar het niet veranderen. Wat blijkt het probleem te zijn: Op regel 15 van de factuur staat: "arts: huisarts". Volgens IZA is dat verwarrend en moet die regel er af. Volgens mij wil IZA gewoon niet betalen!

Ik wil dat IZA de rekening vergoed en compenseert voor alle tijd die ik er inmiddels in heb moeten steken.

IZA Zorgverzekeraar
    Beste Henk,

Vanuit de IZA Extra Zorg 3 had je in 2015 recht op een vergoeding tot maximaal € 225 per kalenderjaar voor steunzolen. Deze zolen moeten worden geleverd door een Orthopedisch(e) schoenmaker(ij) of werkplaats, podotherapeut of podoposturaaltherapeut die is ingeschreven in het Register podoposturaal Therapeuten van de Stichting LOOP. Dit lees je terug in de IZA verzekeringsvoorwaarden van de aanvullende verzekering 2015, artikel 42. Steunzolen en therapiezolen

Livit Orthopedie is geen Orthopedisch(e) schoenmaker(ij) of werkplaats, daarnaast blijkt uit de nota niet dat de steunzolen zijn geleverd oor een podotherapeut of podoposturaaltherapeut die is ingeschreven in het Register podoposturaal Therapeuten van de Stichting LOOP. Wij hebben de declaratie daarom terecht afgewezen, omdat de zorgverlener niet aan de voorwaarden voldoet.

Omdat ik begrijp dat het erg vervelend voor je is dat wij de afwijzing niet eerder duidelijk toe hebben gelicht komen we je eenmalig en onverplicht tegemoet door het bedrag van € 160 alsnog te vergoeden. Je ontvangt hierover binnenkort nader bericht.

Tjeerd
    Henk
    De oplossing is prima. Bijzonder is wel dat ik nu inmiddels vier verschillende redenen heb waarom de declaratie is afgewezen. Als de medewerkers de declaraties al niet kunnen beoordelen hoe moet je dat dan als klant doen.

Bijzonder is ook dat livit orthopedie geen orthopedisch schoenmaker is. Wat is het dan wel?.

Hoe weet ik de volgende keer nu waar ik wel zooltjes mag laten maken?

Henk

Ook een klacht indienen over IZA Zorgverzekeraar?