Opgelost door Jonge Poerink : geen verantwoordelijkheid nemen voor de verkoop van een ondeugdelijk product

sad Opgelost
M. Offereins

In februari 2014 kocht ik bij juwelier Jonge Poerink in Hengelo een horloge. Het was een cadeautje voor mijn dochters achttiende verjaardag. Een andere prijsklasse (merk BERING, €139) dan de HEMA- of V&D - horloges die ze gewend was.
Al binnen een jaar raakte één van de twaalf streepjes van de wijzerplaat los. Dat kenden wij niet van goedkope horloges. Een tijdje later raakte één van de wijzers los. Het viel nog net binnen de garantie dus we hadden geluk. Wel werd direct gevraagd of mijn dochter misschien iets geks met het horloge had gedaan. Zo werd ik een trouwe klant van Jonge Poerink want ik ben daarna nog twee keer teruggegaan omdat de andere streepjes (of dezelfde?) loslieten. Steeds waren we het horloge een paar weken kwijt omdat het opgestuurd werd. Nooit kwamen er excuses, laat staan genoegdoening. Iedere keer de vraag of er niet iets geks met het horloge gebeurd was. Jonge Poerink verschuilde zich achter de fabrikant maar sprak die er vervolgens niet op aan.
En nu ben ik vorige week voor de vierde keer bij Jonge Poerink geweest. Nu zijn er drie streepjes die los over de wijzerplaat heen en weer bewegen. De garantietermijn is natuurlijk al lang verstreken. Weer de opmerking dat mijn dochter misschien iets … met het horloge gedaan had… ‘wij kunnen er niets aan doen’ en ’het ligt misschien aan de fabrikant’.
Als een winkelier een ondeugdelijk product verkoopt is hij daar toch zelf voor verantwoordelijk? Ik heb gevraagd naar contactgegevens van BERING om de fabrikant aansprakelijk te stellen. ‘Die mogen wij niet geven,’ was het antwoord.

een soort genoegdoening. Als ik geweten had dat het zo zou gaan zou ik al bij de eerste klacht een nieuw horloge hebben gevraagd en eigenlijk vind ik dat ik daar ook nu recht op. ik heb niets aan een soort korting op een volgende aanschaf, ik ga in het vervolg naar een andere juwelier, bovendien koop ik niet zo vaak iets bij een juwelier (het is geen supermarkt) Dus in ieder geval excuus maar ook een financiële compensatie.

M. Offereins
    Mijn klacht is nu juist dat u zich zelf, als winkelier, niet verantwoordelijk voelt voor het verkopen van een ondeugdelijk product. Keer op keer verschuilt u zich achter de fabrikant. Dat is wat de medewerker van de Consumentenbond bedoelde met: de winkelier kent de wet niet.
    M. Offereins
    Natuurlijk is het buiten mijn schuld gebeurd. Wat ik gedaan kunnen hebben waardoor keer op keer die streepjes losraakten?
    M. Offereins
    Ik heb telefonisch contact gehad met “Jonge Poerink”. Ze willen me tegemoet komen want de fabrikant wil niets meer doen omdat de garantietermijn verstreken is. Voor €69 mag ik in de winkel een nieuw horloge uitzoeken. Dat is voor de winkelier een goedkope oplossing vind ik. Erkennen dat zij mij een ondeugdelijk product hebben verkocht en excuses voor de overlast zit er niet in, dat verwacht ik niet meer. Er zijn belangrijker dingen in het leven, dus zal ik het hier maar bij laten. Met dank aan de Consumentenbond, ook voor het telefoongesprek, het was prettig om bevestiging te krijgen. En het was verhelderend.

M. Offereins
een tegoedbon voor de helft van de aanschafprijs

Ook een klacht indienen over Jonge Poerink ?