Klacht Jumbo Supermarkten: Melkprijs moet omhoog in verband met duurzaamheid

DuurzameMelk

Ik zou graag een klacht willen indienen. Het gaat om de melk die jullie verkopen. Die is namelijk niet duurzaam. Steeds meer koeien staan in megastallen. Ze krijgen soja uit Zuid-Amerika te eten, waarvoor oerwoud is gekapt. Ook hebben we in de Nederlandse melkveehouderij een enorm toegenomen mestoverschot en verdwijnen er steeds meer weidevogels.

Melk per liter 6 cent duurder zodat boeren een eerlijke prijs krijgen om duurzamer te produceren

Jumbo Supermarkten
    Geachte heer/mevrouw Paap,

We herkennen ons niet in de supermarkttelling weidezuivel van World Animal Protection. Eén van de redenen is dat wij niet achter hun methodiek van onderzoek staan. Het puur keurmerken tellen op producten zegt namelijk niks over de aantal liters achter het product, het aantal koeien waarvan deze liters afkomstig zijn en de herkomst van deze melk. Daarnaast zegt het niet aanwezig zijn van een keurmerk niet meteen of de koeien dan ook niet in de wei hebben gestaan. Het is soms een bewuste keuze om geen keurmerk toe te passen.

Jumbo is één de twee enige retailers in Nederland die zich geconformeerd hebben aan het Convenant Weidegang. Daarmee spannen wij ons al extra in om weidemelk te stimuleren en als grondstof in onze zuivelproducten te gebruiken. We gebruiken voor ons huismerk steeds vaker weidemelk als grondstof. Zo is in het dagverse zuivelschap al veel producten met weidemelk te vinden. Hiermee geven we invulling aan onze overtuiging dat koeien een goed leven moeten hebben. Weidegang helpt daarbij. Onlangs hebben wij als eerste supermarkt Weide Weelde producten geïntroduceerd. Het gaat hierbij in eerste instantie om dagverse melk, karnemelk, magere yoghurt en twee soorten vruchtenyoghurts. De koeien grazen minimaal een half jaar in de wei. Daarnaast hebben wij de ambitie om ons kaasassortiment met weidegang te vergroten.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Jumbo Klantenservice

Ook een klacht indienen over Jumbo Supermarkten?