Klacht Kadaster: Doorhalen Hypotheek na aflossing bij kadaster moet voor consument kosteloos zijn.

J.C.J. Nanne

Ik wil van bank veranderen. Daarom heb ik ook een andere credit card aangevraagd. De credit maatschappij wilde weten of ik huur- of hypotheekkosten heb. Antwoord: "Ik heb geen kosten omdat ik mijn hypotheek heb afbetaald". Zij antwoordde dat ik dat moest bewijzen omdat bij het kadaster een hypotheek staat onder mijn naam. Hoewel ik een bewijs van de bank heb, blijft het vreemd dat het kadaster nog denkt dat ik een hypotheek heb. Om dit te wijzigen moet ik € 215 aan kosten maken omdat een notaris een doorhalingsakte moet opstellen.

Dus ik moet kosten maken zodat andere kunnen zien dat ik geen hypotheek heb !!! Het is ook nog publieke informatie.
Blijkbaar treedt op deze wijze verschillen op in verslaggeving. De hypotheek verstrekker zegt geen hypotheek, het kadaster zegt van wel. Lang niet iedereen weet dit en zeker willen consumenten geen geld betalen om informatie aan anderen te verstrekken. Omgekeerde wereld.

Indien een hypotheek is afgelost, dan moet de hypotheekverstrekker verplicht dit doorgeven aan de hypotheekhouder en aan het kadaster. Dan liggen de kosten niet bij de consument, maar bij degene die er baat bij hebben of hadden.
Lijkt mij ook praktischer in de de hedendaagse digitale wereld.

Wij vinden dat Kadaster hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Kadaster?