Klacht Kamernet: Verhuurmakelaars horen niet thuis op Kamernet

# 319635
VictorVanDale

Het komt met regelmaat voor dat woningen die op jullie site worden aangeboden, geplaatst zijn door verhuurmakelaars zoals Domica. Dat kan ik uit de advertentie meestal niet opmaken, maar als ik reageer krijg ik een standaard bericht terug, met daarin de opdracht om mij aan te melden voor hun dienst. Daar hoort uiteraard ook het betalen van hun inschrijfkosten bij. Dat vind ik niet kunnen; als ik een aanbod op jullie site zie en jullie vervolgens betaal om daarop te reageren, wil ik niet te horen krijgen dat ik nogmaals moet betalen om uberhaupt een kansje op bezichtiging te krijgen.

Kunnen jullie verhuurmakelaars weren van jullie site, of hun accounts sluiten als hier een klacht over wordt ingediend? Zij gebruiken jullie site als gratis reclame, terwijl ze ook een eigen site hebben voor hun aanbod.

Kamernet
    Beste C.V,

Bedankt voor je bericht,

en goed dat je aangeeft dat je in contact bent gekomen met een makelaar via Kamernet.

We willen zowel huisgenoten en particuliere verhuurders als makelaars verwelkomen op ons platform, als ze voor geschikte woningen voor huurders op Kamernet kunnen zorgen. De woningen die online staan van deze makelaar of beheerder zijn daadwerkelijk beschikbaar en worden door hen geplaatst op Kamernet. Uiteraard sporen we ook hen aan om op iedereen te reageren en het aanbod tijdig offline te halen als de woning niet meer beschikbaar is.

Je kunt in het profiel van de verhuurder nagaan of het om een makelaar, particuliere verhuurder of bijvoorbeeld een huisgenoot gaat die de advertentie heeft geplaatst. Overigens kun je ook je filters aanpassen zodat je alleen advertenties ziet die geen inschrijfkosten vragen.

Er zijn makelaars die helaas nog extra kosten of inschrijfkosten in rekening brengen en die verwijzen naar hun eigen platform, waar al hun aanbod staat en waar ook hun werkwijze is uitgelegd.

De eventuele extra kosten staan we wel toe, mits dit duidelijk is vermeld in de advertentie (dus alvorens je reageert). We vinden dit jammer, maar staan het wel toe om alsnog geschikt aanbod te kunnen aanbieden. Je kan dus zelf als huurder bepalen of je de woning interessant vind en het de eventuele inschrijfkosten waard vind.

Wanneer een verhuurder of makelaar zijn kamer op Kamernet.nl aanbiedt, is het dus tevens toegestaan om door te verwijzen naar de eigen website. Ze krijgen wel de mails direct binnen en zien ook wie zich aanmeld. Wij controleren altijd of de makelaars netjes reageren en de bezichtiging zou alsnog moeten kunnen plaatsvinden.

Ik begrijp dat het frustrerend is als er extra kosten in rekening gebracht worden of als een makelaar doorverwijst naar de eigen website, maar wanneer het duidelijk in de advertentie of in het profiel vermeld is staan we dit dus wel toe. Zeker omdat het vaak heel geschikt aanbod is voor de mensen die een kamer, studio of appartement zoeken op Kamernet.

Mocht je nog vragen of feedback hebben om dit beter zichtbaar te maken dan hoor ik dit uiteraard graag van je.

Fijne dag,

Shari - Kamernet

Ook een klacht indienen over Kamernet?