Klacht Kemkens Installatie: Mensen van 85 en 90 jaar een huurcontract voor een geiser aansmeren met afkoopsom van 1000 euro.

Anna R

Het gaat om een huur geiser van Kemkens, waarvoor mijn ouders vorig jaar februari (2017) een huurcontract hebben afgesloten, voor maar liefst 12 jaar... Mijn ouders waren destijds 84 en 89. De oude geiser was kapot en een nieuwe werd geïnstalleerd. Er waren toen al plannen voor een verhuizing, een paar maanden later kregen ze de sleutel voor een seniorenflat.
Inmiddels verhuisd, willen wij de huur van de geiser opzeggen omdat de kopers van hun huis de geiser niet over willen nemen. Niet gek, zie foto.

Nu komt Kemkens met de mededeling dat mijn ouders een huurcontract voor 12 jaar hebben afgesloten en dat de afkoopprijs maar liefst 1000 euro bedraagt. Onze telefoontjes ten spijt, blijven ze zeggen dat ze ook oude mensen altijd goed informeren en dat mijn ouders wisten waar ze voor tekenden. De kleine lettertjes op de achterzijde van het contract vermelden inderdaad dat het om een huurcontract gaat van 144 maanden.

Hoe hard je ook beweert dat een en ander goed is uitgelegd: bejaarde mensen van ruim boven de 80 de keuze geven tussen koop (1700 euro) of huur, voor een geiser in een woning die verkocht gaat worden, is natuurlijk al niet in orde. Mijn ouders zaten zonder warm water en werden geconfronteerd met twee keuzes, die ze onder druk (want geiser hing er natuurlijk al) niet goed konden inschatten. Zelfs nu begrijpen ze niet dat ze voor 12 jaar hebben getekend, want dat zou dom zijn want ze gingen verhuizen. Dat is dus het woord van Kemkens tegen het woord van mijn ouders. De waarheid ligt wat mij betreft in het midden.
Blijft wel de morele verantwoordelijkheid dat je mensen van die leeftijd niet zo’n contract laat tekenen.
Dit gezegd hebbende, moet me ook nog van het hart dat in de kleine lettertjes óók vermeld staat dat als mijn ouders komen te overlijden, de erfgenamen met de huur/schuld blijven zitten. Dus Kemkens laat hoogbejaarde mensen tekenen voor een contract van 12 jaar waarvoor de familie opdraait mochten ze komen te overlijden.
Dat vind ik ronduit schandalig.

Op zijn minst excuus, een eind aan deze wanpraktijken, eigen verantwoordelijkheid nemen en geld kwijtschieten.

Kemkens Installatie is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

Ook een klacht indienen over Kemkens Installatie?