Klacht Keolis: Onterechte boete en gebrek aan correcte afhandeling

Klacht Keolis

Zondag 13 mei jl. ontving ik een boete op traject Almelo - Zwolle. Ik reis gedurende het weekend heen en terug tussen Amsterdam en Almelo per trein. Normaliter neem ik de intercity tussen Almelo en Schiphol, of de intercity tussen Almelo en Den Haag met Utrecht als overstap. Er waren op dat moment al enkele weken werkzaamheden op het betreffende traject waardoor ik genoodzaakt was om te reizen via Arnhem - of met de Internationale IC uit Berlijn naar Amsterdam Centraal. Door een omreisroute rijdt deze trein namelijk wel. Op deze betreffende zondag echter niet, helaas. Om weer in Amsterdam te komen was ik dus genoodzaakt om te reizen via Zwolle, wat ik normaliter nooit doe.

Ingecheckt op Almelo met het NS weekendabonnement waarmee ik op weekend dagen gratis reis (à 33,- per maand) - wordt ik in de Blauwnet trein gecontroleerd door een conducteur. ‘U bent niet ingecheckt’ zei meneer, waarop ik verbaasd reageerde. Ik was namelijk 100% zeker dat ik had ingecheckt. ‘Huh? Weet u het zeker? Ik heb namelijk echt ingecheckt in Almelo!’ Zijn reactie hierop: ‘Ik weet zeker van niet.’

Wat bleek, ik had bij de NS (net zoals altijd) ingecheckt - aangezien ik nog nooit van de Blauwnet gebruik had gemaakt. Meneer reageerde allerminst empathisch en begon een boete uit te schrijven, zonder dat ik ook maar één woord aan uitleg kon geven.

Om deze reden heb ik bezwaar ingediend tegen deze boete.

De boete diende binnen 14 dagen voldaan te worden, wat ik gedaan heb. Op dag 14 ontving ik echter een aanmaning. De aanmaning bedroeg het boetebedrag plus € 15,-. Ik heb hiervoor de klantenservice benaderd, met de vraag of het overgemaakte bedrag wel of niet was overgekomen. De medewerker kon hier echter geen antwoord op geven, omdat er via de klantenservice nooit wordt gecommuniceerd over boetes en bezwaarschriften. Dit vind slechts plaats via het online document wat ingediend kan worden. Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik ook dit bedrag maar overgemaakt. Ik heb vervolgens nog een bezwaarschrift ingediend, met het verzoek dat ik tevens de tweede betaling terug wens te ontvangen.

Op mijn eerste bezwaar kreeg ik een automatische reactie dat het verzoek binnen 6 weken behandeld zou worden. Over het tweede bezwaar heb ik tot op heden niets terug gehoord - niet eens een automatische reactie. Ondertussen zijn voor beide bezwaren de termijn van 6 weken meermaals overschreden en wordt er niet naar mij gecommuniceerd.

Ik wens een reactie te ontvangen op beide bezwaren en tevens wens ik dat de boete als nietig verklaard wordt.

Wij vinden dat Keolis hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Keolis?