Klacht KLM: KLM-loyaliteitsprogramma FlyingBlue bestraft de trouwste klanten in plaats van ze te belonen.

AdriaanDH

Met het FlyingBlue-airmilesprogramma wil KLM klanten belonen die vaak met hen vliegen. Vreemd genoeg wordt wie al lang lid is van het programma, de oudste en dus trouwste klanten, hiervoor bestraft.

Op de website staat duidelijk:
Hoe kunt u uw status behouden, of een level omhoog gaan?
U heeft 12 maanden de tijd om genoeg XP te behalen om een level omhoog te gaan, of om uw huidige status te behouden. Deze 12 maanden gaan in op het moment dat u uw eerste Miles of XP verdient. Wanneer u genoeg XP heeft om een level omhoog te gaan, wordt u meteen geüpgraded.

Nu blijkt dat deelnemers die voor 1 april 2018 al een bestaand Flying Blue account hadden, een vaste kwalificatieperiode van 1 kalenderjaar (1 januari - 31 december) hebben. Dit is vanaf 1 april 2018 veranderd naar het moment van een statusupgrade.

Deze regeling is voordeliger voor de klant. In mijn geval verzamelde ik namelijk 95 XP tussen 1 september en 31 december 2019. Volgens de nieuwe regels had ik nog tot 31 augustus 2020 om de resterende 5XP te verzamelen en een statusupgrade te krijgen.

Omdat ik echter al lang lid ben en dus een trouwe klant, geldt voor mij echter een nadelige kwalificatieperiode: op 1 januari werden de 95 XP gereset naar 0.

Ondanks verschillende klachtenmails, weigert KLM deze oneerlijke, klantonvriendelijke situatie recht te zetten. Bovendien kan ik geen nieuwe account aanmaken, aangezien ik dan alle miles die ik al verzamelde, kwijt raak. Als trouwe klant, blijk je dus ad infinitum in een nadele situatie te worden geplaatst.

Voor mezelf: mijn XP moeten meteen aangepast worden en de reset moet ongedaan gemaakt worden. De kosten die ik hierdoor ten onrechte heb gemaakt (betaald voor bagage), moeten teruggestort worden. Een upgrade op een volgende vlucht lijkt mij een terecht gebaar om alle ongemak te compenseren.

Voor alle andere leden: alle leden moeten dezelfde kwalificatieperiode krijgen, om zo de cynische situatie op te lossen dat bij KLM je trouw niet beloond maar wel bestraft wordt.

Ook een klacht indienen over KLM?