Opgelost door KPN: Diefstal iphone 4 lease toestel rekening 247 euro

Status
happy Opgelost
Klachtnummer
# 12170
Gebruiker
JK
Datum
2 reacties

Details

De klacht

In mei 2012 heb ik een Iphone 4 aangeschaft bij Hi, met een toestellease abonnement. Ik heb van te voren informatie ingewonnen bij de Hiwinkel en toen via internet het abonnement afgesloten. In juli 2012 is mijn iphone gestolen en dit heb ik aangegeven bij hi. Een week later kreeg ik een rekening op de mat van € 247,05 (incl. btw) dat deze automatisch werd geïncasseerd samen met mijn normale telefoonrekening. In de winkel is mij voorafgaand verteld dat wanneer je je leasetoestel verliest of hij wordt gestolen, je een eindafrekening krijgt wanneer je je toestel moet inleveren (wat dus niet meer kan). Dit is ongeveer 35% van de nieuwwaarde op dat moment volgens de medewerkers van de hi. Ik vond het dus vreemd en ging naar de hi winkel. Daar heb ik niet het verhaal verteld maar gewoon gevraagd naar de voorwaarden van de hi toestellease waar ik opnieuw het bovenstaande verhaal te horen kreeg. Waarop mijn reactie was dat dat dan heel vreemd was aangezien ik een rekening van bijna 250 euro heb gekregen en die gelijk moest betalen. De jongen in de winkel vond dat ook erg vreemd en omdat 35% van de nieuwwaarde op dat moment (0,35 x 520) 182 euro was was de 250 euro die ik betaalde ook erg raar. De jongen van de hi belde met de klantenservice en daar hebben ze letterlijk gezegd ‘Als de klant haar toestel verliest of hij wordt gestolen, dan is diegene goedkoper uit als zij dat niet meldt bij hi.’ Terwijl er in de voorwaarden staat dat dit gemeld moet worden. Met andere woorden: eerlijkheid wordt bestraft. De jongen kon ook niet veel voor mij doen en stelde voor om een klacht in te dienen wat ik gedaan heb. Ik zou binnen 1 of 2 weken teruggebeld worden maar na 4 weken was dit nog steeds niet gebeurd dus heb ik zelf maar gebeld waar ik te horen kreeg dat het hoofdkantoor de dag erna de winkel had gebeld en dat de winkel naar mij toe had moeten bellen. Het hoofdkantoor zegt ‘ze is akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en daarin staat dat bij diefstal of verlies er meteen betaald moet worden’. Omdat ik zelf belde vroeg ik hoe het dan zat met de 250 euro en werd er gezegd je moet 35% van de aanschafprijs betalen en ook als je het over wil kopen. Wat zou betekenen dat mijn iphone 4 op het moment dat ik hem kocht los (247,05 x 0,35) ongeveer 705 euro waard was. Wat absoluut niet klopt aangezien op dat moment al een geruime tijd de iphone 4s uit was en die nog meer zou moeten kosten. Wat ook zou betekenen dat mijn iphone 4 van 1 jaar oud duurder zou zijn dan iemand die zijn iphone 4 nu koopt en over een jaar inlevert aangezien de verkoopprijs nu 520 euro is volgens hi. (dan zou die dus 182 euro moeten betalen). Wat dus betekent dat je voor een oudere iphone méér moet betalen volgens Hi. Iedereen zegt dus iets anders en ik heb de algemene voorwaarden getekend op het woord van de jongens uit de winkel (die ook nog tegen de klantenservice hebben gezegd dat zij altijd zeiden dat het zo ging wanneer iemand zijn toestel verliest of hij wordt gestolen). Ik weet niet waar die 247 euro op gebaseerd is behalve dat dat 35% van de aanschafwaarde is wat mij heel erg sterk lijkt.
Ik (twee!! keer) verkeerd ben geïnformeerd door de hi winkel of zijn de algemene voorwaarden de enige voorwaarden die tellen ook al vertellen verkopers doodleuk iets anders dan wat daar in staat?

De oplossing

Ik zou graag willen dat de klacht wordt opgelost zoals mij gezegd werd in de winkel: na een jaar wordt de tweedehandswaarde van de iphone 4 bepaald (wat dan ongeveer 35% van de nieuwwaarde op dat moment is). Voor nu wil ik graag mijn 247,05 euro terug en de juiste prijs betalen wanneer mijn abonnement is afgelopen.

Bedrijf status

Bedrijf status

Bedrijf
Status

KPN is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

2 reacties

  1. Auteur
    JK
    Datum
    Hoi,
    Volgens mij zijn de 5 werkdagen om. Ik heb geen telefoontje/gemiste oproep of voicemailbericht van jullie gehad?
  2. Auteur
    JK
    Datum
    Vandaag gebeld en het is opgelost :)

Uiteindelijke oplossing

Auteur
JK
Datum
Uiteindelijke oplossing
Status
opgelost
Beoordeling
happy

Ook een klacht indienen over KPN?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. Bel onze juridisch expert

  4. Laat ons voor je bemiddelen