Klacht KPN: KPN verhoogd de prijs maar verlaagd de snelheid .

S. Helder

Ik kijk regelmatig via de site van KPN wat mijn snelheid is . Ik heb een jaar of 5 geleden mijn abonnement afgesloten met een te verwachten snelheid van 19 Mb/s . Snel genoeg volgens KPN voor 2 x tv met hd en bellen en internet.
Bij metingen via de site kwam ik altijd op zo'n 17,5 Mb/s .
Echter in juni kwam ik opeens niet verder meer dan 13 Mb/s . Navraag gedaan bij KPN en na controle bevestigd een medewerker dat de snelheid inderdaad 13 Mb/s was. Op mijn vraag waarom deze daling van bijna 30 % konden ze mij geen antwoord op geven. En verder kunnen ze er ook niets aan doen want ze kunnen de snelheid niet zo maar even met een druk op de knop verhogen .

Ja dat snap ik ook wel , maar dan gaan jullie toch zeker wel uitzoeken waar deze daling door komt , vroeg ik ? Nee hoor het is wat het is. , was het antwoord. Mijn buren rechts en links hebben allemaal een hogere snelheid dan is het toch vreemd dat ik opeens zo weinig heb ? Ja dat is wel vreemd maar ja , het is wat het is .
Maar ik betaal voor een pakket van 2 tv's met HD en bellen en internet , zei ik , terwijl ik niet eens naar HD kan kijken nu. Het antwoord was :" als U spotify nu opzegt bent U goedkoper uit".

Blijkbaar moet ik eerst helemaal niet meer kunnen kijken eer KPN wat gaat doen. Maar ik denk zelfs dat ze dan zeggen dat ik maar wat anders moet gaan zoeken want dat lieten ze nu al doorschemeren.

Dus de onderstaande reden die op de site van KPN staat voor de prijsverhoging? Gewoon een grove leugen zoals ik het ervaar.

" De maandbedragen en tarieven wijzigen om te kunnen blijven investeren in de kwaliteit van diensten en het netwerk. Dit stelt ons in staat om nieuwe introducties te doen en de internetsnelheden te verhogen ".

Ik wil dat KPN deze plotselinge daling onderzoekt en er voor zorgt dat mijn snelheid weer naar een acceptabel niveau gaat zodat ik ook het HD pakket kan installeren en naar HD kan kijken terwijl de rest ook normaal door draait.. Dit kan eventueel door pair bonding toe te passen waarbij ik best bereid ben om bij te dragen ( 35,00 euro ) voor het doorlassen van een 2e aderpaar zoals men ook zou moeten doen als ik een 2e lijn aanvraag. Bovendien wil ik compensatie omdat ik op dit moment geen HD pakket kan installeren aangezien ik er vanwege de te lage snelheid niet naar kan kijken. ( HD zender vraagt 8 Mb/s)

KPN
    Geachte heer/mevrouw Helder,

KPN Klantenreacties CMT
    KPN reageert niet.

Eigenlijk is het gek dat KPN je kan laten betalen voor iets wat je niet kunt krijgen. Mijn abonnement , KPN standaard , is nu tot 100 Mb/s terwijl ik net tot 13 Mb/s kom. Het is inclusief 2 HD tv ontvangers , echter voor HD ben je ongeveer 8 Mb/s nodig x 2 = 16 Mb/s terwijl ik net 13 Mb/s haal.Toen ik het afsloot kon het wel met de verwachte 19Mb/s.

Waarom stap ik niet gewoon over ? Ik woon in het zogeheten buitengebied en heb dus eigenlijk de keuze tussen satelliet of de KPN kabel. Na enige aarzeling ben ik destijds overgestapt van satelliet en heb eerlijk gezegd daar ook geen spijt van gehad. Ik haalde destijds ook ongeveer de verwachte snelheid. Omdat ik vertrouwen in KPN had dat het zeker niet slechter zou worden heb ik de schotel en satelliet apparatuur na enige tijd weggedaan. Overstappen naar een andere provider gaat alleen via dezelfde kabel als KPN en daar schiet ik niks mee op. Weer terug naar de schotel is op zich ook geen echte optie. Daar zit ook weer een aardige investering aan vast.

Wat mij bevreemd is dat KPN mag claimen dat ik een abonnement heb met een snelheid tot 100 Mb/s en daar ook de prijs op baseert maar dit niet hoeft te leveren. Wat als de energieleveranciers abonnementen gaan verkopen en hun prijs baseren op een te kunnen leveren vermogen van 10.000 kWh per jaar. Dus ook al gebruik je maar 1300 kWh per jaar dan toch betaal je voor 10.000. Ik denk niet dat dit zou worden toegestaan. Ik betaal een vastrecht voor de capaciteit van de kabel die binnen komt en het type aansluiting aan de netbeheerder en de werkelijke kWh aan mijn leverancier.

KPN zegt dat dit niet vergelijkbaar is. Als ik vraag hoezo niet krijg ik geen antwoord. Als ik geen 230 Volt in mijn woning binnenkrijg maar nog slechts 200 dan moet de netbeheerder ervoor zorgen dat dit weer op peil komt , en ze kunnen zich er niet van af maken dat ze daar niets aan kunnen veranderen en zeggen "het is wat het is " .

Ik vind dat het tijd wordt dat er een halt wordt geroepen aan die schaamteloze prijsverhogingen die verklaard worden door te claimen een hogere snelheid te gaan leveren en vanwege onderhoud en verdere verbetering van het netwerk. Het wordt tijd dat we ook hier gaan betalen voor wat we krijgen qua snelheid en voor wat we verbruiken. Want die prijsverhogingen zijn er alleen maar voor om de loonstijging ( 4,2 % afgelopen jaar ) van de hoge heren te betalen en verder wordt er dus niks gedaan aan een netwerk wat waarschijnlijk allang geschikt was voor een hogere snelheid.
    S. Helder
    KPN heeft afgelopen vrijdag contact met me opgenomen. In elk geval iemand aan de lijn gehad die iets meer realiteitszin vertoonde. Komende maandag neemt hij weer contact met me op in verband met het inplannen van een monteur om de zaak toch eens nader te gaan bekijken. We wachten af.

Ook een klacht indienen over KPN?