Opgelost door KPN: Toestellease

Dave de Jong

Belachelijk die nieuwe abonnementen van Hi. Met het nieuwe toestellease betaal je voor iets wat helemaal niet van jezelf is.Je betaald niets meer voor je nieuwe telefoon, maar daar in tegen zit je 2 jaar vast aan een wurgcontract waarbij er niets met je toestel moet gebeuren omdat er anders torenhoge kosten aan de reparatie vast zitten. Bijvoorbeeld betaal je nu voor de populaire Samsung Galaxy S2 het eerste jaar €11,- per maand en het tweede jaar €22,- per maand. Dit maakt €396,-. Het toetsel los kopen kost rond de €400,-. Als je schade heb aan je toestel krijg je een leentoestel met het zelfde besturingsysteem. Hi verplicht zich in niets met het aangeboden toestel en als je pech heb repareren ze je toestel helemaal niet. De rest van het contract betaal je dan gewoon je abbo door.
Echt een slechte stap van Hi en komt over als jongeren een duur toestel laten kopen en hopen dat er iets mee gaat gebeuren zodat er torenhoge kosten berekend kunnen worden.
Is dit allemaal wel legaal?

Hi moet de mogelijkheid blijven bieden om met of zonder toestellease een abonnement af te sluiten.
Wat ik koop is van mij. Met lease is er niets van jou en komen er allemaal onnodige regeltjes bij kijken.
Tevens zijn de kosten voor een abonnement nu met zo'n 20% duurder dan voorheen.
Voor mij (en na het lezen van vele forums voor veel meer mensen) geen Hi meer.

Dave de Jong
    Inmiddels zijn ook andere providers overgegaan op abonnementen met toestellease. Ook bij deze providers sluit ik geen abonnement meer af. Ik wil iets kopen wat van mij is als ik het gekocht heb en niet achteraf nog een, tevens onduidelijk, bedrag moet betalen om het toestel eventueel te behouden.
    De kosten die achteraf betaald moeten worden zijn niet duidelijk. Ja, zoveel % van de dan geldende waarde van de telefoon. Tevens zit je in de problemen als het toestel stuk gaat of gestolen wordt.
    Dave de Jong
    KPN (Hi) heeft inmiddels contact met me opgenomen om de klacht met me te bespreken. Er komen veel telefoontjes binnen met vragen/klachten over de nieuwe abonnementsvorm. Ook de medewerker van KPN vond dat er weinig voordeel voor de klant aan vast zat en bevestigde de soms hoge kosten voor een reparatie ook al ben je verzekerd voor een aantal zaken. Hi staat echter buiten het onderzoek naar schade en is afhankelijk van de experts. Ik neem iig geen Hi meer zolang het toestellease aangeboden wordt.
    Dave de Jong
    Omdat Hi verder alleen maar de klacht kan ontvangen en naar zijn klanten kan (lees: moet gaan) luisteren, zal ik het voor deze site op afgehandeld zetten. Ik hoop dat er in de toekomt gewoon weer een goedkoper abonnement terugkomt en waarbij je wel wat moet betalen voor je telefoon zodat deze ook direct jouw eigendom is. Wel netjes dat KPN (Hi) deze klachten serieus neemt en mij ook gebeld heeft om het verhaal aan te horen. Had ik niet verwacht.
    Dave de Jong
    Je kunt hier een nieuwe reactie schrijven...

Dave de Jong

Ook een klacht indienen over KPN?