Klacht Leidse Onderwijsinstellingen: Module C# zeer slecht opgezet en examen halen is onmogelijk.

db

De module C# v.d. LOI is zeer slecht opgezet. De opgaven sluiten niet aan bij de lesstof. En het verplichte boek is alleen geschikt voor programmeurs met meerdere jaren ervaring in C#. Een goede oefening wordt hierbij door de LOI niet gegeven. Het boek beschrijft niet veel meer dan de examenspecificaties

Voor het afsluiten van de module moet je examen 70-483 van Microsoft halen. Op de site van Microsoft staat het volgende: “Voor wie is dit examen bedoeld? Dit examen is bedoeld voor ontwikkelaars met 1 of meer jaar ervaring met het programmeren van de essentiële bedrijfs-/toepassingslogica voor diverse soorten toepassingen en hardware-/softwareplatformen met C#.” Bij het betreffende boek staat: “Exam Ref is ontworpen voor ervaren IT-professionals die zich verder willen ontwikkelen en richt zich op kritisch denken en besluitvorming, beide vereist voor succes op MCSD-niveau.”

Microsoft geeft dus duidelijk aan dat dit examen bedoelt is voor programmeurs met één of meer jaar ervaring

Ook de docent van onze klassikale lesdag onderschrijft dit. Hij heeft daarom vorig jaar de LOI gewaarschuwd dat het behalen van dit examen, voor iemand zonder programmeer ervaring, naar zijn overtuiging onmogelijk is. Hij zou liever zien dat deze module wordt afgesloten met inzendopgave(n). Vreemd genoeg heeft de LOI met zijn waarschuwing en advies niets gedaan, de lesstof is niet gewijzigd en het examen nog steeds verplicht

Overigens denk ik dat iemand met meerdere jaren C# ervaring beter het verplichte boek kan kopen, want de rest van de leerstof van de LOI zal naar mijn idee geen toegevoegde waarde hebben

De docent geeft ook aan dat C# als eerste programmeertaal leren niet wenselijk is. Helaas is dit wel het geval in jullie lesprogramma bij de korte HBO-opleiding software developer die ik volg. Dit in tegenstelling tot het programma van de HBO bachelor (software engineering). Hierbij wordt gestart met Java. Hiermee ben ik nu gestart en deze lijkt een stuk beter in elkaar te zitten, waarvoor mijn complimenten. Hierbij wordt een goed boek gebruikt en de oefenopgave sluiten hier goed op aan. Ik denk dat het belangrijk is dat door de LOI goed gekeken wordt naar het programma van de opleiding die ik volg, naar de volgorde en naar de inhoud

Bij de bachelor heb je de keuze tussen C++, C# en Python. Voor de opleiding die ik volg zou dit ook zeer wenselijk zijn. Op deze manier kun je zelf kiezen welke programmeertaal het beste past bij de omgeving waar je in werkt.

Een herziening van het lesprogramma C#, met goed lesmateriaal wat ook begrijpelijk is voor beginners. Daarnaast moet het afronden van de module niet met dit examen, afronden met inzendopgave is beter haalbaar.

Aangezien de herziening van deze module C# waarschijnlijk niet snel klaar zal zijn. Wil ik de mogelijkheid hebben om net als de bacheloropleiding een keuze te kunnen maken voor Python als vervanging van C#.

Leidse Onderwijsinstellingen
    Geachte mevrouw Verhoeven,

Hartelijk dank voor uw bericht en de genomen tijd en moeite om uw bevindingen kenbaar te maken. Ik wil graag aangeven dat ik uw klacht in behandeling neem en zeer serieus neem. Ik zal uw bevindingen voorleggen aan de studieleiding. Ik kom zo spoedig mogelijk bij u terug met een inhoudelijke reactie.
    Bij voorbaat dank voor uw geduld.

Thirza
    LOI Webcare
    Beste Thirza,

Goed om te horen dat u mijn klacht serieus neemt. Ik wacht het nog even af.

vriendelijke groet

db

Ook een klacht indienen over Leidse Onderwijsinstellingen?