Klacht Leidse Onderwijsinstellingen: Ongewenste datum Centraal Examen Nederlands (LOI)

Arkez

Beste,

30 oktober 2015 omstreeks 15:00 kreeg ik van de LOI een e-mail met daarin de mededeling dat de inschrijvingen voor het examen Nederlands (mondeling, gepland van 1 t/m 19 februari 2016) waren geopend. Omdat ik er op gebrand was om bij de eerste aanmeldingen te horen, heb ik nog geen halfuur daarna mij daarvoor aangemeld en zoals gevraagd twee voorkeursdata doorgegeven, zodat ik sowieso één van die twee data toebedeeld zou krijgen. Echter blijkt het tegendeel nu waar: de examencommissie heeft mij ingedeeld op zaterdag 6 februari, een dag die niet behoorde tot mijn voorkeursdata en uitgerekend de dag dat ik nog in het ziekenhuis lig na een behandeling die een dag ervoor plaatsvindt: pure pech en overmacht dat dit samenvalt, aangezien ik geen van beide data zelf heb mogen kiezen. 6 februari is ook echt de énige datum van 1 t/m 19 februari dat ik niét kan. Ik heb gebeld met de klantenservice en deze meldde mij dat de datum na verzenden van de uitnodiging definitief is, terwijl het mij een kleine moeite lijkt om mij - gezien de situatie - het examen te laten afleggen op een andere dag waar nog gewoon een plekje vrij is, aangezien er alleen tijd vrij gemaakt hoeft te worden voor een presentatie van 10 minuutjes; de andere 10 minuten is een gesprekje in groepsverband. Verder werd ik doorverwezen naar de examencommissie, echter blijkt daar telkens niemand van aanwezig te zijn wanneer ik bel.

Graag zou ik het betreffende examen afleggen op een van de andere genoemde dagen, dat is het enige wat ik vraag. Misschien is het eventueel ruilen met iemand die 6 februari wel kan en wil zelfs een optie. Tijdstip of dag maakt me echt totaal niets uit, ook al moet ik 's ochtends vroeg of 's avonds laat twee uur rijden naar Leiderdorp; als het maar niet op 6 februari hoeft. Ik zou hier zo verschrikkelijk mee geholpen zijn, aangezien dit examen maar twee keer per jaar wordt afgenomen en dit mijn laatste mogelijkheid is om mijn diploma voor 1 oktober te behalen. Sterker nog, dit zou sowieso mijn laatste examen worden, aangezien ik de rest allemaal al heb behaald. Het is voor jullie een kleine moeite, maar voor mij het verschil tussen wel of geen diploma. Het zou toch te gek voor woorden en doodzonde zijn dat alles voor niets is geweest door uitgerekend die ene datum waarop ik (buiten mijn macht) verhindert ben om een toetsje van twee x 10 minuten af te leggen? Tot slot vraag ik me af waarom ik überhaupt niet ben ingedeeld op een van mijn voorkeursdata? Ik weet dat jullie niets garanderen, maar het lijkt me sterk dat die dagen al vol zaten, gezien de korte tijd tussen jullie opening en mijn aanmelding.

Ik hoop van harte dat we hier uitkomen, mede door het feit dat er al vergevorderde plannen zijn om de vervolgopleiding ook bij jullie te doen; dit valt of staat natuurlijk wel met een goede oplossing! Gezien de over het algemeen positieve afhandelingen hier door Patricia van Webcare, heb ik - ondanks deze penibele situatie met een misschien wat ongebruikelijk verzoek - toch alle vertrouwen in een goede afloop.

Denny

________________________________________

[UPDATE - 22/01/16 - 15:50] Het probleem is inmiddels - als het goed is - telefonisch opgelost via de klantenservice: het examen is verplaatst van zaterdag 6 februari naar vrijdag 19 februari, al moet ik de bevestiging nog krijgen. Ik moet er wel bij vermelden dat het één grote chaos is wat de klantenservice betreft en dat werkelijk alles langs elkaar heen loopt. Het examenbureau is telefonisch niet voor de cursist bereikbaar en alles moet eerst via de klantenservice gebeuren. Dat is an sich geen probleem, waar het niet dat je elk telefoongesprek door iemand anders te woord wordt gestaan en hetzelfde verhaal dus telkens opnieuw uit dient te leggen. Daarnaast moet je maar net geluk hebben iemand aan de lijn te krijgen die er wél alles aan wil doen om een oplossing te vinden in plaats van altijd maar de makkelijke uitweg te zoeken en alles af te schuiven op de dooddoener: "Dan zult u het examenbureau schriftelijk moeten contacteren". Kortom; bloed, zweet en tranen om iets simpels als een examen verzetten mogelijk te maken, maar waar in dit geval uiteindelijk de aanhouder wint.

LOI Leidse Onderwijsinstellingen
    Beste Denny,

Allereerst onze welgemeende excuses voor de ongemakken die je hieraan hebt ondervonden.

In overleg met de examinatoren is er besloten om op 4 en 11 februari de examens te laten vervallen. Dit waren jou beide voorkeuren. Om die reden ben je op een andere datum gezet en het is dan inderdaad heel toevallig de dag waarop jij absoluut niet kunt.

In het laatste stukje van je bericht geef je aan dat het inmiddels is opgelost en dat je examen wordt verplaatst naar 19 februari. Dit heb je echt nog niet definitief bevestigd gekregen.

Voor alle zekerheid heb ik dus nogmaals gecheckt bij ons Examenbureau of het klopt dat je examen is verplaatst naar 19 februari. Het antwoord is ja, we gaan je examen verplaatsen van 6 naar 19 februari. De bevestiging hiervan kun je binnenkort verwachten.

Alvast veel succes met het examen op 19 februari!

Patricia
    LOI Webcare

Ook een klacht indienen over Leidse Onderwijsinstellingen?