Klacht Lidl: Ongevraagd scannen rijbewijs

Klachtnummer
# 144144
Gebruiker
Caro
Datum
6 reacties

Details

De klacht

Bij de aankoop van alcohol werd me gevraagd om identificatie. Bij het tonen van mijn rijbewijs werd deze ongevraagd uit mijn hand gepakt uit het doorzichtige hoesje genomen en vervolgens gescand zonder toestemming.
Verbaasd vroeg ik waarom dit werd gedaan en kreeg te horen dat het ter controle is van de leeftijd en echtheid van het document.
Omdat ik 42 jaar ben ging de aankoop door en liep de kassa juffrouw rood aan.
Ik vond deze gang van zaken behoorlijk hinderlijk en brutaal en zal in het vervolg geen alcohol meer bij de Lidl kopen.

De oplossing

Ik zou graag willen weten of er gegevens worden opgeslagen met het scannen en wat er dan eventueel mee word gedaan.

6 reacties

  1. Auteur
    Lidl
    Datum
    Wij hebben uw klacht in behandeling genomen en nemen persoonlijk contact met u op.
    Met vriendelijke groet,
    Klantenservice Lidl Nederland
    contact@lidl.nl
  2. Auteur
    Caro
    Datum
    Echt waardeloos dat ik heb nog geen antwoord gekregen over de vraag: wat doet Lidl met de gegevens van een gescanned rijbewijs.
    Als ze kunnen niet beantwoorden het is het bewijs dat ze hebben iets te verbergen.
  3. Auteur
    Lidl
    Datum
    Geachte mevrouw Malo,

    Bedankt voor uw reactie. Op 23 december 2015 hebben wij u een brief gestuurd, met daarin de uitleg over onze scanner. Deze is verstuurd naar het onderstaande adres:

    [gegevens verwijderd door moderator]

    Mocht u deze niet hebben ontvangen dan vernemen wij het graag van u.

    Met vriendelijke groet,
    Uw Lidl team
  4. Auteur
    Caro
    Datum
    Nooit de brief per post gekregen want adress is incorrect.
  5. Auteur
    Lidl
    Datum
    Bedankt voor uw reactie.

    Graag ontvangen wij van u het juiste adres zodat wij u alsnog de brief kunnen toezenden. U mag deze ook naar ons mailen via contract@lidl.nl onder referentienummer: 15339793.

    Wij horen graag van u,
    Uw Lidl team
  6. Auteur
    Caro
    Datum
    Ik heb wel de "standard brief" over de ID-checker van Lidl gekregen dat zeg dat verder is het opslaan van gegevens technisch gezien niet mogelijk.
    Nou, alle grote bedrijven zeggen het ook, dat ze ons gegeven niet bewaren en toch, je hoor het regelmatig op de nieuws dat er was een 'data breach' hier en daar.
    Omdat ik wil niet meer gescanned worden want ik 42 jaar ben, ga ik mijn alcohol kopen bij albert heijn want daar ze vraag netjes jouw leeftijd en als je zeg dat je 42 ben ze geloof jou.

Ook een klacht indienen over Lidl?