Klacht Life & Kicking: Onterechte aanmaning, sportschool gesloten

JaneNow

Ik ontving een aanmaning over de betalingen van april en mei (en eerder een herinnering van juni), terwijl de sportschool al sinds half maart dicht is. Ik heb in mei opgezegd en ook uitgelegd dat ik niet in de positie ben de sportschool te 'steunen' aangezien ik als zzp'er zelf al maanden niets verdien. Hun incasso's voor abonnementsgeld heb ik om die reden vanaf april gestorneerd.

In de aanmaning staat "na ons vorige verzoek hebben we geen reactie van u mogen ontvangen". Terwijl ik er n.a.v. hun 'tweede herinnering' (geen eerste gehad) in een mail op gewezen heb dat ik volgens het consumentenrecht niet hoef te betalen als de dienst niet geleverd wordt. Op deze mail kreeg ik een reactie. Daarin schrijven ze zelf over het steunen van de sportschool: "Er is geen sprake van een verplichting". Desalniettemin krijg ik nu een aanmaning en wordt er gedreigd met een incassobureau.

Ophouden met het sturen van herinneringen, aanmaningen etc.

JaneNow
    Overigens is Life & Kicking in hun eerdere correspondentie aan het goochelen met de term 'compensatieregeling' door te zeggen dat deze niet geldt als je opzegt. Dat klinkt logisch als je 'compensatieregeling' interpreteert als 'L&K's eigen regeling om klanten te compenseren'. Dat gaat immers niet als je opzegt, want dan kunnen ze bijv. niet de maand april compenseren door in de maanden daarna 5 x 20% korting te geven. Het juridisch recht op compensatie bij niet-levering staat echter geheel los van opzeggen of niet.
    JaneNow
    Vorige week zag ik dat Life & Kicking weer geprobeerd had de maand juni af te schrijven van mijn rekening, terwijl de sportschool tot 1 juli gesloten is en ik niet hoef te betalen voor een dienst die niet geleverd wordt. Bovendien heb ik midden mei opgezegd en heb ik daar bewijs van.

Zoals mijn bank het uitlegt, geef je een incassomachtiging af op een dienst. Als de dienst niet geleverd wordt — en in dit geval is dat glashelder omdat de sportscholen van half maart tot juli verplicht gesloten zijn — geldt de machtiging niet en als het per ongeluk toch is afgeschreven moet het teruggestort.

Daarom hebben bonafide sportscholen de incasso bevroren of geven ze in ieder geval de keuzemogelijkheid de incasso te bevriezen. Life & Kicking geeft die wettelijk verplichte mogelijkheid niet, probeert mijn rekening als pinautomaat te gebruiken en stuurt ook nog herinneringen en aanmaningen. Zojuist vond ik een tweede betalingsherinnering voor de maand juni in de mail.

Ook een klacht indienen over Life & Kicking?