Klacht Marktplaats: Marktplaats verplicht de koper tot het invullen van privégevoelige data zonder noodzaak

Stella007

Bij marktplaats word ik als koper gedwongen om mijn telefoonnummer op te geven ter verificatie dat het telefoonnummer mijn eigen nummer is. Vervolgens moet ik een bedrag van €0,01 overmaken ter verificatie van mijn bankrekeningnummer. Tot slot komt er bovenop het bedrag welke ik heb afgesproken met de verkoper nog eens €0,40 bij. Het is mij niet duidelijk waarom Marktplaats deze specifieke privégegevens van mij nodig heeft terwijl ik alleen maar produkten van Marktplaats koop. Marktplaats geeft ook niet aan voor welke duur mijn gegevens worden opgeslagen en ik begrijp in de eerste plaats al helemaal niet waarom Marktplaats deze gegevens van de koper nodig heeft. Als koper heeft dit voor mij geen toegevoegde waarde. Deze verificatie zou alleen voor de verkoper die gebruik wil maken van de iDeal diensten van toepassing moeten zijn. Ik heb als koper niet de vrije keuze om dit verificatieproces over te slaan. Het is mij dan ook onbekend waarom Marktplaats de kopers dwingt deze gegevens in te vullen.

Marktplaats zou de kopers niet mogen verplichten om deze privégegevens in te vullen. De koper heeft geen voordeel door deze gegeven te delen met Marktplaats. Marktplaats geeft ook niet aan wat de voordelen voor de koper zijn. Marktplaats zou ook duidelijk aan moeten geven waarom deze gegevens gevraagd worden, op welke wijze deze opgeslagen zullen worden (anonimiteit?) en voor welke duur. Normaliter slaat alleen de betaalprocessor (de aanbieder van iDeal/onlinebetaalplatform.nl) deze gegevens op van de koper. Deze verificatieprocedure omtrent het telefoon- en bankrekeningnummer zou alleen van toepassing moeten zijn voor verkopers die hun kopers de iDeal-betalingsoptie willen aanbieden. De gegevens die van kopers zijn verzameld zouden moeten worden vernietigd.

Wij vinden dat Marktplaats hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Marktplaats?