Klacht Marktplaats: Oplichting op Marktplaats vind Marktplaats prima.

R.L. Woerde

Ik heb iets gekocht op marktplaats . Bij levering bleek het geleverde anders dan wat de advertentie aangaf. (DDR3 geheugen ipv DDR3L geheugen).
Wat ik gekocht heb is wel geleverd, maar doordat het iets anders was heb ik er mee voor betaald dan passend was en ik heb er niets aan omdat het van het verkeerde type was. Emails naar de verkoper werden niet beantwoord. Ik heb de verkoper voorgesteld akkoord te gaan met een gedeeltelijke terugbetaling. ook daar geen reactie op.
De verkoper maakte gebruik van Ideal betaling. Dus is, naar ik aanneem?, een geverifieerde verkoper ¨. Door de Ideal betaling heb ik ook informatie over zijn bankrekeningnummer en tenaamstelling. Ook de gegevens van de advertentie heb ik nog.
Omdat de verkoper niet regeerde heb ik marktplaat de gang van zaken gemeld. Om een lang verhaal kort te maken. marktplaats doet en wil niks. het ging om een marktplaatsverkoper die, volgens indicatie al 3 jaar op marktplaats actief is.
De verkoper had een week na levering nog een stuk of 5 andere andere advertenties op marktplaats staan. Overigens leken me dat ¨gewone¨ advertenties. Enkele dagen later waren deze advertenties weg. Dat vond ik wel wat vreemd.

Mijn verzoek aan marktplaats was niet om de transactie ongedaan te maken of een andere financiële vergoeding oid, maar dat zij kennelijk toestaan dat ¨geverifieerde¨ verkopers gewoon verkeerde spullen kunnen opsturen en daar mee weg komen. Anders gezegd: je mag op marktplaats gewoon de koper oplichten en dat vind marktplaats prima.
In hoeverre dat juridisch toelaatbaar is weet ik niet. Ik ben me er ook van bewust dat de kopersbescherming van marktplaats minimaal is. Maar het gewoon toestaan van oplichten door geverifieerde verkopers vind ik wel het andere uiterste.

Kortom: marktplaats is een prima platform om mensen op te lichten, want marktplaats vind dan geen probleem. Ook niet als je een geverifieerde verkoper bent.

een verbaasde marktplaats gebruiker.

Vanuit marktplaats de verkoper dringend verzoeken met mij als koper de zaak te regelen en zo niet dan de een of andere vorm van concrete sanctie. Bijvoorbeeld zijn account verwijderen. Ik weet best dat je meteen een nieuw account aan kan maken. Maar als het goed is duurt het wel een tijdje voordat dat nieuwe account weer een beetje status heeft. Zoals xx jaar marktplaats gebruiker.

Wij vinden dat Marktplaats hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Marktplaats?