Klacht Mattsleeps.com: Geen mogelijkheid voor aanbetaling van max 50%, alleen volledig vooruitbetaling.

P.Kwekkeboom

Geen mogelijkheid voor aanbetaling van max 50%.
Betreft een wettelijk recht. Na email contact geen oplossing.

Mogelijkheid om te kiezen voor aanbetaling van max 50%. Restant na levering.

P.Kwekkeboom
    Helaas nog niet opgelost. Momenteel kijken wij verder en zal het hoogstwaarschijnlijk geen Matt gaan worden.
    Mattsleeps.com
    De wettelijke regeling waar de klant naar verwijst is niet van toepassing op deze situatie.
    Wij hebben deze kwestie voorgelegd aan onze juristen, die dit hebben bevestigd.

De klagende consument lijkt zich te beroepen op art. 7:26 lid 2 (slot) BW. Deze bepaling houdt in dat een consument bij een consumentenkoop niet kan worden verplicht om meer dan de helft van de koopprijs vooruit te betalen. Dit artikel moet in samenhang met artikel 7:6 BW worden gelezen. Dit betekent concreet dat een beding in de algemene voorwaarden waarin de consument wordt verplicht om meer dan de helft aan te betalen, vernietigbaar is. (zie, art. 7:6 lid 2). Dit neemt niet weg dat uit art. 7:6 lid 2 BW volgt dat verkoper en consument in een 'individueel beding' onderling kunnen afspreken dat de consument eerst betaalt en er daarna wordt geleverd.

Toegepast op de online aankoop van een bed bij Matt betekent dit dat iedere klant die kiest om met iDeal (of soortgelijke manier) te betalen, er dus zelf voor kiest om te betalen voordat er wordt geleverd, en er op die manier een 'individueel beding' tot stand komt. Er is dan geen strijd met de bepaling van artikel 7:26 lid 2.

Onze algemene voorwaarden bevatten geen verplichting tot vooruitbetaling, waardoor er ook niets te vernietigen valt.

Daarnaast bieden we zelfs de mogelijkheid om kosteloos in drie termijnen te betalen.

Met het oog op het bovenstaande kunnen we dus niet ingaan op het verzoek van de klant.

P.Kwekkeboom
Geen oplossing geboden. De jurist heeft weer goed zijn best gedaan om de wet zo te interpreteren dat het in het nadeel van de consument gedraaid wordt. Terwijl deze wet juist bedoeld is om de consument te beschermen oa op risico bij faillissement. Dit is voor mij een reden om nu niet voor MATT te kiezen.

Ook een klacht indienen over Mattsleeps.com?