Klacht Media Markt: Media Markt neemt mijn koptelefoon niet terug

# 197298
Yvonne

Ik wilde mijn hagelnieuwe on ear koptelefoon terugbrengen omdat ik het toch een gek gezicht vond op mijn hoofd. Media Markt nam het product echter niet terug omdat dit valt onder de zogenaamde 'hygiënische producten'.
Ergens snap ik wel dat er voorwaarden gelden rondom hygiëne. Ik vind ze hier echter krom toegepast, omdat:
1) alle online bestelde producten van Media Markt wél kunnen worden geretourneerd (ook de betreffende koptelefoon; wat gebeurt dáár dan mee, vraag je je af)
2) je naar de winkel gaat om een koptelefoon te proberen en de koptelefoon die je gebruikt ook al door talloze anderen is gebruikt.
3) je het product als het nog geen dag is gebruikt heel makkelijk kunt ontsmetten met wat alcohol

Een oplossing zou zijn als ik tóch mijn geld terug zou krijgen of Mediamarkt het verschil vergoedt tussen de nieuwprijs en wat ik ervoor krijg op Marktplaats. Ik heb de koptelefoon daar nu aangeboden voor 60% van de nieuwprijs.
Een uitleg omtrent de retourlogica van Mediamarkt zou ik ook fijn vinden. Sowieso koop ik vanaf nu alleen nog maar online, al was de jongen die me hielp nog zo aardig.

Geachte mevrouw,

Bedankt voor het melden van uw klacht.

Wij vinden het vervelend te vernemen dat uw koptelefoon niet retour is genomen. Zoals telefonisch besproken stelt de wet koop is koop. Zodra u een product in de winkel afrekent is het wettelijk van u. Uiteraard is het mogelijk dat u te snel over bent gegaan tot de aankoop, om u in de gelegenheid te stellen het product te kunnen retourneren hebben winkelier een retour voorwaarden opgesteld.

Bij Media Markt is in de voorwaarden opgenomen dat een product binnen 14 dagen retour kan indien deze onbeschadigd, ongebruikt en in de originele verpakking zit zonder te zijn uitgepakt. Aangezien de koptelefoon in gebruik is genomen voldoet deze niet meer aan de voorwaarden en kan deze dus niet meer retour.

Een koptelefoon betreft echter, zoals ook telefonisch met u is besproken, geen hygiëne artikel. Indien dit product dus online was besteld had u deze inderdaad mogen retourneren. Echter aangezien het product in gebruik is genomen voldoet deze alsnog niet aan de retour voorwaarden van onze vestigingen.

Wij hebben uw klacht desondanks wel bij Media Markt Amsterdam Centrum voorgelegd met het verzoek de klacht inhoudelijk te bekijken. Zodra wij een terugkoppeling ontvangen van Media Markt Amsterdam Centrum informeren wij u hierover.

Beste Media Markt,
    Hartelijk dank voor uw reactie. Ik vind het prettig dat u serieus op mijn klacht ingaat. Ook ben ik benieuwd naar de reactie van de vestiging. U heeft me verteld dat het retourbeleid in ontwikkeling is, hopelijk draagt deze klacht bij aan een meer gedegen en consequente procedure. Inmiddels heb ik de koptelefoon voor € 75 doorverkocht via Markplaats. Ik zou het een mooi gebaar vinden als de resterende € 54 van het aankoopbedrag kan worden teruggestort. Alvast dank.

Bedankt voor uw geduld.

Wij hebben uw reactie als toevoeging doorgezet aan Media Markt Amsterdam Centrum. Ook hebben wij hen verzocht ons zo spoedig mogelijk van een terugkoppeling te voorzien. Zodra wij deze terugkoppeling ontvangen informeren wij u hierover.

Beste mevrouw Meijer,
    Dank u wel, ik wacht het af.
    Yvonne van Osch

Bedankt voor uw reactie.

Wij hebben inmiddels een reactie van Media Markt Amsterdam Centrum ontvangen. U heeft aangegeven dat u de koptelefoon wilde retourneren omdat u het toch een gek gezicht vond. Media Markt Amsterdam Centrum heeft aangegeven hem helaas niet retour te kunnen nemen en u ook geen verschil uit te kunnen betalen. Dit omdat de koptelefoon als showmodel in de winkel staat. Hier hangen meerder spiegels en u had hier kunnen beoordelen of u de koptelefoon wel of niet mooi vond.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Beste mevrouw Meijer,
    Sorry, maar dit is toch opnieuw een beetje raar. De klantenservice heeft mijn retour geweigerd omdat het een 'hygiënisch product' zou zijn, niet om een andere reden. Ze hebben mij de reden voor het retourneren niet gevraagd deze hebben ze in de klacht kunnen lezen) en terecht want deze is toch oncontroleerbaar. Als ze mij terugbetaling willen weigeren, moeten ze wel bij hun argumenten blijven.
    Ik zou zeggen: hou lekker het geld, media markt heeft afgedaan voor mij. Gr

Bedankt voor uw reactie.

Zoals eerder aan u is aangegeven is de retour geweigerd omdat het product niet meer aan de retour voorwaarden voldoet. In de retour voorwaarden is opgenomen dat een product in de originele verpakking dient te zitten. Dat dit een hygiëne artikel betreft is zoals ik u heb aangegeven een foutje en dit is dus ook niet de reden.

Wij hopen u voldoende geinformeerd te hebben.