Klacht Media Markt: Mediamarkt geeft niet thuis, 1 maand na garantieperiode.

# 302024
Barry met een klacht

In januari 2016 heb ik bij de Mediamarkt een Samsung televisie gekocht. Vanaf februari 2018 (inderdaad, net 1 maand na de garantieperiode) werkt 1 van de HDMI-ingangen van de televisie niet meer. De klantenservice van Mediamarkt geeft aan dat zij voor reparatie 182,50 euro in rekening zullen brengen. Een televisie hoort veel langer mee te gaan, het kan toch niet zo zijn dat 1 maand na de garantieperiode zo’n hoog bedrag in rekening wordt gebracht ?

De te verwachten technische levensduur van een televisie is veel langer dan 2 jaar en 1 maand. Volgens het conformiteitsbeginsel verwacht ik daarom dat Mediamarkt het defect kosteloos repareert.

Geachte meneer, mevrouw,

Bedankt voor het melden van uw klacht.

Wij vinden het vervelend om te vernemen dat u problemen ervaart met uw Samsung televisie .

Graag vernemen wij in welke vestiging u deze Samsung televisie heeft aangeschaft, daarnaast ontvangen wij graag het factuur-/bestelnummer van deze aankoop. Aan de hand van deze gegevens kunnen wij uw klacht verder in behandeling nemen.

In afwachting van uw reactie.

D. van der Linden
    MediaMarkt Nederland

Beste van der Linden,

De televisie heb ik aangeschaft bij de Media Markt Outlet, met ordernummer 5419 (datum 2-1-2016). Voor de afhandeling van de reparatie heb ik contact gehad met Media Markt Ede.

Barry Haalboom

Bedankt voor uw reactie.

Wij vinden het vervelend om te vernemen dat de uw televisie een defect vertoont.

Aangezien u de televisie bij MediaMarkt Ede ter reparatie heeft aangeboden hebben wij uw klacht aan deze vestiging voorgelegd en verzocht contact met u op te nemen om uw klacht inhoudelijk te bespreken.

Hopende u hiermee voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.

Barry met een klacht
    We zijn nu 10 dagen verder, en ik heb niets meer van Mediamarkt gehoord !! Ik heb niet het gevoel dat de klantenservice van Mediamarkt klachten erg serieus neemt...

Bedankt voor uw reactie.

Uw klacht is in behandeling bij MediaMarkt Ede. Zij zullen hierover deze week contact met u opnemen. Onze excuses dat de reactie van de vestiging enige tijd op zich laat wachten.

Hopende u hiermee voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.

Barry met een klacht

De belofte van Mediamarkt dat contact zou worden opgenomen is niet nagekomen.

Ondertussen zijn we precies 3 weken verder zonder dat Mediamarkt Ede contact heeft opgenomen. Wat een slechte service !!
    Barry met een klacht

Gisteravond heeft Mediamarkt Ede mij (eindelijk) gebeld. Ik ben wel netjes te woord gestaan, alleen spijtig dat het dossier verder onbekend was. Dat heb ik dus vanmorgen maar weer opgestuurd.

Wat wel opvalt is dat deze medewerker van Mediamarkt ook niet wist (bewust of onbewust) dat de aansprakelijkheid van Mediamarkt doorloopt na de garantietermijn.
    Die aansprakelijkheid is er wel degelijk volgens het conformiteitsbeginsel (Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper).

Ben benieuwd naar de oplossing die Mediamarkt nu gaat bieden.
    Barry met een klacht

Hieronder mijn reactie aan Mediamarkt van deze ochtend:

Gisteravond gaf je mij aan dat Mediamarkt een deel van reparatiekosten zal vergoeden, uit coulance omdat de garantietermijn net was verlopen. Volgens de wet heb ik echter recht op een deugdelijk product. Als het product een gebrek heeft, is de verkoper verplicht om het product kosteloos en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen.
    Op de website van Kieskeurig wordt dit erg duidelijk uitgelegd: https://www.kieskeurig.nl/document/a19b25827aa58de3c12574ab00374e15

De passage die hierbij van belang is: Wie betaalt de kosten?
    Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper. Maar omdat zoiets niet redelijk zou zijn wanneer de koper het apparaat al enkele jaren gewoon heeft kunnen gebruiken en dit er door de reparatie weer beter op wordt, wordt er gewoonlijk een verdeelsleutel voor de kosten toegepast. Stel dat een televisie 8 jaar meegaat en na 5 jaar moet er een reparatie worden verricht. Dan is het redelijk te noemen dat de koper 5/8 van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. Hij heeft de televisie immers al 5 jaar gewoon kunnen gebruiken. Er geldt overigens wel een belangrijke voorwaarde voor die verdeelsleutel: de reparatie moet tot gevolg hebben dat de oorspronkelijke levensduur van de televisie (8 jaar) weer wordt hersteld. Gaat het bijvoorbeeld om een niet meer werkende aan/uit-knop van het toestel, dan is daar geen sprake van. Zo'n onderdeel behoort gedurende de volle 8 jaar goed te werken en vervanging daarvan verlengt de levensduur van de televisie met geen maand, want andere vitale onderdelen blijven gewoon aan slijtage onderhevig. Met het monteren van de knop gaat het dus gewoon om het weer in orde brengen van het apparaat, iets waartoe de verkoper in verband met het conformiteitsbeginsel toch al verplicht is.

Uit bovenstaande volgt dat het niet vanzelfsprekend is dat ik moet meebetalen aan de reparatie. Alleen als de oorspronkelijke levensduur van de televisie volledig wordt hersteld is dat van toepassing. Het defect betreft een HDMI-poort die niet meer werkt. Ik verwacht niet dat herstel hiervan de oorspronkelijke levensduur van de televisie hersteld. In dat geval zijn de reparatiekosten geheel voor Mediamarkt. Als met reparatie van de HDMI-poort wel de oorspronkelijke levensduur van de televisie wordt hersteld heb ik geen bezwaar om een deel van de reparatiekosten te betalen, dat betekent echter wel dat dan de televisie weer ‘als nieuw’ is en de technische levensduur (en aansprakelijkheid van Mediamarkt hierin) na reparatie opnieuw ingaat.

Bedankt voor uw reactie.

Naar aanleiding van uw bericht hebben wij contact opgenomen met MediaMarkt Ede.
    Zij zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

MediaMarkt Nederland

Barry met een klacht

Afgelopen vrijdag heeft Mediamarkt Ede mij gebeld met hun 'oplossing': Mediamarkt Ede gaat helemaal niets doen !!

Dat op zich geeft al aan dat je vanuit Mediamarkt geen enkele service hoeft te verwachten. Toen ik de medewerkster vroeg of ze dit ook op mail naar mij wilde sturen gaf ze aan dat dat niet van haar manager mocht !

Voor mij is het duidelijk dat je met Mediamarkt geen zaken kan doen. Zogauw je eenmaal je aanschaf hebt betaald doen ze niets meer voor je. Ik ga het opnemen met de geschillencommissie.

Bedankt voor uw reactie.

Wij zullen uw bericht bespreken met MediaMarkt Ede, zodra wij hierover een terugkoppeling hebben nemen wij contact met u op.

Hopende u hiermee voor nu voldoende geinformeerd te hebben.

MediaMarkt Nederland.

Ook een klacht indienen over Media Markt?