Klacht Media Markt: Mediamarkt komt wettelijke garantie niet na.

JohnKijkuit

Iets meer dan vier jaar geleden kochten wij een Samsing TV bij het Rijswijkse filiaal van Mediamarkt. De aanschafprijs was ruim boven de € 1.000,--. Begin juli dit jaar vertoonde de tv ineens kuren. Het beeld versprong en ook de kleuren versprongen. Dit gebeurde met een steeds grotere frequentie waardoor normaal tv kijken niet meer gaat. Al zoekend op internet bleek dat dit een bekend euvel was bij diverse Samsung modellen en de remedie was het vervangen van het LCD-panel. Vervolgens klaagde ik bij Mediamarkt en wees hen op de wettelijke garantie. Volgens UNETO-VNI heeft een tv met een aanschafwaarde boven de € 1.000,-- een verwachte levensduur van 6 jaar. Mediamarkt zegt max. twee jaar garantie te geven, maar is niet op de hoogte van de wettelijke bepalingen en bepaalt zelf hoe en wat. De wet noemt namelijk geen termijn voor garantie, maar zegt dat de consument altijd garantie heeft met bepaalde voorwaarden. Het product is ondeugdelijk omdat het kapot gaat binnen de te verwachten levensduur buiten onze schuld om. Mediamarkt reageert zeer slecht op de gegeven kritiek, alsmede helemaal niet op een geschreven brief waarin ik de wettelijke regels duidelijk maak en daar aanspraak op maak. Deze brieven voegde ik als bijlage bij het reparatieverzoek, maar zelfs het coördinatiecentrum in Rotterdam ziet deze bijlage niet. Mediamarkt neemt een extern reparatiebedrijf in de arm en die geven een offerte voor reparatie van bijna € 1.000,--. Het betreffende bedrijf geeft dan 200 euro coulance vanuit Samsung, niet vanuit Mediamarkt. Als ik dan een schriftelijke ingebrekestelling aflever bij het filiaal in Rijswijk (waar ik de tv kocht) en vraag om een ontvangstbevestiging dan zegt de medewerkster dat zij dit niet mag geven. Ik stelde voor de envelop te kopiëren en het kopie te voorzien van een stempel endatum. De medewerkster mocht dit niet doen. Op mijn verzoek belde zij de teamleider. Deze bleek lunchen. Na een kwartier wachten verscheen de teamleider nog niet en bleek voor geen der medewerkers te vinden, zelfs niet voor de beveiliging die de camera's checkte. Uiteindelijk verstrekte de medewerkster mij een mail waarin zij de ontvangst van mijn brief bevestigde. Hierna ging ik weg, maar het zat me niet lekker. Na ong. 10 minuten kwam ik terug en stond deze teamleider achter de balie.
Het coördinatiecentrum zegde toe de offerte te bekijken, maar hult zich nog steeds in stilzwijgen.

Ik wil dat Mediamarkt onze TV kosteloos repareert of anders vervangt, danwel korting geeft op aanschaf van een nieuwe TV, ter grootte van de reparatiekosten en zich niet beroept op regels die men zelf heeft verzonnen die in strijd zijn met de wet., zoals het verlengen van de levensduur. Mediamarkt accepteert de door UNETO-VNI (techniek Nederland) vastgestelde levensduur van 6 jaren niet.
Diverse afdelingen van Mediamarkt communiceren niet met elkaar. Vanuit diverse hoeken krijg ik dezelfde vraag of vragen. Ik heb Mediamarkt een brief gestuurd met daarin een uiterlijke eis om conformiteit. Mediamarkt geeft aan te kijken naar wat men voor mij kan doen. Tot op heden vergoed men zeer weinig.

Ook een klacht indienen over Media Markt?