Klacht Media Markt: Onterechte afwijzing van een garantieclaim door vermeende vochtschade aan een Macbook

Macbook

Eind vorig jaar werkte de Macbook van mijn dochter alleen nog via de netspanning. De diagnose vanuit Macos gaf aan dat de accu vervangen moest worden. Ik heb Mediamarkt gevraagd om de accu onder garantie te vervangen, aangezien dit nog binnen de twee jaar garantietermijn viel. Na een maand kreeg ik een schaderapport met een foto van een verkleurde vochtsensor. Diagnose: vochtschade, vervanging van mainboard noodzakelijk. Geraamde kosten bijna 1100 euro. Ik was verbaasd, het apparaat is nooit in aanraking gekomen met vocht. Ik heb de Macbook terug laten sturen en heb zelf een accu besteld bij Fixjeiphone. Ik ben zelf werkzaam in de IT en handig met reparaties. Via iFixit een heel goed filmpje gevonden hoe ik de accu moest vervangen. Na een paar uur werk (vastgelijmde accu's he) was de accu vervangen en werkte de Macbook probleemloos! Mijn dochter was erg blij, ze heeft de Macbook dagelijks nodig voor haar studie! Ik heb verhaal gehaald bij Mediamarkt, maar die gaven aan dat ik de Macbook zelf niet had mogen repareren en dat een second opinion de juiste procedure is. Weer ruim een maand de Macbook niet bruikbaar, dat was voor mij geen optie. Het vraagstuk ligt nu bij mijn jurist. Mijn mening is dat vochtindicatoren slechts indicatief zijn voor eventuele schade. Ik heb de Macbook van binnen gezien na open maken, zag er spik en span uit, niets van schade of corrosie zichtbaar. De indicatoren kunnen al verkleuren bij een hogere luchtvochtigheid, terwijl er helemaal geen sprake is van schade. Mediamarkt stelt in mijn geval een verkeerde diagnose en verschuilt zich achter procedures t.a.v. vochtindicatie. Kortom, vochtindicatoren zijn m.i. indicatief, en behoeft nader onderzoek. Het hoeft geenszins te betekenen dat er een glas water o.i.d. overheen is gevallen, ik hoop dat juristen zich eens structureel gaan buigen over deze manier van garantieontwijking.

Ik wil dat Mediamarkt mij schadeloos stelt en de procedures t.a.v. vochtschade-rapportage herziet. Ik vind het ronduit zorgelijk dat klanten op deze manier benadeeld worden. Je zult maar ten onrechte een reparatie van 1100 euro laten uitvoeren, terwijl alleen de accu defect is.

Ook een klacht indienen over Media Markt?