Klacht Media Markt: Reparatie binnen garantie Iphone geweigerd omdat defect door vocht veroorzaakt zou zijn

# 181978
JvdW

Op 4-2-16 iPhone 6S plus 64GB gekocht bij Media Markt Alexandrium(MM-A), Rdam. Scherm toont incidenteel flikkeringen, daarna zwarte schaduw in re bovenhoek voordat scherm uitschakelt. Op 3-8-16 iPhone bij MM-A teruggebracht. Iphone opgestuurd naar Apple reparatie. Medewerker wist al te melden dat toestel niet gerepareerd zou worden, maar dat we een ander toestel aangeboden zouden krijgen met bijbetaling. Aangegeven dat ik daar niet akkoord mee zou gaan daar het toestel nog geen half jaar oud is. Op 11-8-16 prijsopgave ontvangen van 354,64 euro voor vervangen van het toestel van hetzelfde type, maar dan refurbished model. Defect zou ontstaan zijn door vochtschade. Kreeg foto's opgestuurd van een toestel met binnenwerk met kringen.Bij herhaling gemeld niet akkoord te gaan. Toestel nooit met water in aanraking geweest. Als er waterschade is deugt toestel niet. Waterschade bij normaal gebruik hoort niet te kunnen. MM blijft weigeren binnen garantie te repareren of nieuwe Iphone te geven.

Ik eis ofwel kosteloze reparatie, een nieuw toestel van hetzelfde merk en type of teruggave van het volledige aankoopbedrag.

Geachte mevrouw,

Bedankt voor het melden van uw klacht.

Wij vinden het vervelend te vernemen dat uw toestel niet naar behoren werkt. Wij hebben getracht u telefonisch te bereiken, helaas zonder succes. Graag geven wij u enige uitleg over garantie en het ontstaan van vochtschade.

Media Markt is gedurende de gemiddelde levensduur verantwoordelijk voor de werking van uw telefoon. Indien er een defect aan uw telefoon ontstaan welke niet is ontstaan door externe oorzaken dient uw toestel herstel te worden. Echter indien het defect is ontstaan door externe oorzaak valt dit niet binnen garantie en kunt u een prijsopgave ontvangen.

Het geautoriseerde service centrum van Apple heeft vochtschade geconstateerd aan uw telefoon. Vochtschade is een voorbeeld van externe schade welke niet binnen de garantie valt.

U geeft aan dat uw toestel nooit in aanraking is geweest met water waardoor vochtschade niet mogelijk zou zijn. Echter is er duidelijk vochtschade te zien op de foto's welke u ook heeft ontvangen. Vochtschade kan meerdere oorzaken hebben, en zowel veroorzaakt worden door damp als vloeistoffen. Voorbeelden van vloeistoffen zijn: water, zweet, regenwater, thee en andere dranken, zwembad- en zeewater en de wasmachine. Damp is iets wat moeilijker te zien is. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door het meenemen in een vochtige ruimte. Een andere vaak voorkomende manier is een telefoon welke eerst sterk afkoelt waarna deze weer snel opwarmt.

Helaas is niet precies te achterhalen waardoor de vochtschade is ontstaan. Wel is het duidelijk dat er vochtschade aanwezig is en dat dit niet binnen garantie hersteld kan worden. De eerder gemaakte prijsopgave is hiermee correct en blijft van kracht.

Media Markt Rotterdam Alexandrium heeft hierin goed gehandeld.

Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.

JvdW
    Vocht in de vorm van bv. zweet, damp en wisselen van warme naar koude airco gekoelde ruimte is onderdeel van het normale leven en ik verwacht dat bij een deugdelijk product daardoor geen schade ontstaat bij een toestel in deze prijsklasse. Nogmaals, het toestel is niet met regen, douchedamp, (zee of zwembad) water, thee, drank, wasmachine of andere of enig andere vorm van zichtbaar vocht in aanraking geweest. Bij een niet deugdelijk product verwacht ik reparatie of vervanging.

Bedankt voor uw reactie.

Wij kunnen helaas niet nagaan hoe het vocht in het toestel is gekomen. Echter is een mobiele telefoon niet gemaakt om in aanraking te komen met vocht. Wat wij u hebben aangegeven in ons vorige bericht zijn voorbeelden, maar het kan op nog veel meer manieren ontstaan.

Vochtschade valt ten aller tijden niet onder de garantie. De eerder gemaakte prijsopgave blijft dus van kracht.

Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.

JvdW
    1. Bent u van mening dat in een toestel van dit merk en prijsklasse bij normaal gebruik in minder dan 6mnd vochtschade zou mogen ontstaan door niet zichtbaar vocht?
    Zo, ja. Hoe kunt u als bedrijf dan nog achter de verkoop van dit product staan.
    2. Uw voorstel om het geschil op te lossen met een vervanging van mijn 6 mnd oude iPhone, door een gebruikte iPhone van onbekende leeftijd PLUS bijbetaling van 354,60 euro echt een absurd voorstel.
    Reparatie binnen garantie is enige terechte aanbod

Bedankt voor uw reactie.

Dat een mobiele telefoon niet is gemaakt om in aanraking te komen met vocht hebben wij u in eerdere reacties al aangegeven. Dit geldt zowel binnen als buiten de eerste zes maanden.

Wij hebben u meerdere malen uitleg gegeven en de prijsopgave welke is opgesteld. Deze prijsopgave is terecht opgesteld.

Helaas kunnen wij u dus geen ander voorstel doen. Graag zien wij uw reactie op de prijsopgave tegemoet.

JvdW
    Nogmaals. Mijn iPhone is gebruikt zoals een smartphone gebruikt zou moeten kunnen worden. Waarvoor die bedoeld is. Op die manier moet er geen vochtschade kunnen ontstaan. Dat is mijn klacht. En daarom hoort u die kosteloos op te lossen. Ik begrijp niet wat daar onduidelijk aan is. Een smartphone is niet ontworpen om tr gebruiken in een klimaatkas